Tryghedsopkald

To minutter giver 24 timers tryghed!

Tryghedsopkald henvender sig til ældre enlige borgere, der bor for sig selv, og som har et begrænset netværk. For at mindske de ældres frygt for eksempelvis at falde eller på anden måde komme til skade, uden nogen opdager det, tilbyder Røde Kors dem et dagligt tryghedsopkald.

Tryghedsopkaldet varetages af en frivillig, og den ældre bliver ringet op på samme tidspunkt af morgenen eller formiddagen alle ugens syv dage. Ofte varer opkaldet kun et minut, og formålet er udelukkende at den ældre ved, at det vil blive opdaget hvis der sker ham eller hende noget.

Her kan du læse en artikel om Bolettes oplevelser som frivillig teamleder i Tryghedsopkald

Bor du alene og er nervøs for, om nogen opdager det og tilkalder hjælp, hvis du eksempelvis falder i dit hjem? Så er Tryghedsopkald måske noget for dig. Her vil en frivillig ringe til dig på et bestemt tidspunkt hver dag, alle ugens syv dage, for at sikre, at du ikke er faldet eller kommet til skade på anden vis.

Hvis du en dag skulle være ude af stand til at besvare telefonen, tager aktivitetslederen affære. Der vil blive taget kontakt til pårørende, socialcentre, hjemmepleje eller andre steder, hvor vi på forhånd har aftalt, at der forefindes adgang til din lejlighed. Herefter vil der blive fulgt op med et besøg hos dig for at opklare, hvad årsagen er til den manglende telefoniske kontakt.

Det er gratis at modtage tryghedsopkald.

Hvis du vil høre mere om Tryghedsopkald eller tilmelde dig ordningen,  kan du kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller sende en mail til rkh.seniorkoordination@rodekors.dk

Ved blot at foretage en kort telefonopringning, kan du som frivillig i Tryghedsopkald yde en ældre borger sikkerhed og ro i sindet. Hvis du skulle komme ud for, at telefonen ringer forgæves hjemme hos én af de ældre, kontakter du aktivitetslederen for Tryghedsopkald, som så tager affære efter forskrifterne.

Dine kompetencer

Det kræver ingen særlig uddannelses eller baggrund at blive frivillig i Tryghedsopkald. Du skal blot kunne ringe til opkaldsmodtageren på samme tidspunkt hver dag.