Turtjenesten

Oplevelser for krop og sjæl! Turtjenesten er en oplevelsesrig aktivitet for de ældre borgere i Københavnsområdet. Røde Kors Hovedstaden stiller minibus, chauffør og turleder til rådighed, som kører deltagerne til og fra deres hjem. Der tilbydes et bredt udvalg af ture. Nogle har fokus på hyggeligt samvær over et lækkert måltid mad. Andre har kulturelle oplevelser i højsædet, eksempelvis besøg på et museum eller en kirke. Vi arrangerer også simple køreture ud i det blå med spisepause. De ældre har mulighed for at få en anderledes oplevelse nemt og bekvemt, mens de udvider deres netværk. Turtjenesten kører i områderne Vesterbro, Sydhavnen, Valby, Frederiksberg, Vanløse, Østerbro, Nordhavn, Indre By, Nørrebro, Nordvest, Brønshøj, Husum, Amager, Christianshavn og Dragør.

Find turene i oversigten til højre

Turtjenesten er et tilbud til dig, der er +65, og som har behov for at komme ud og få en oplevelse sammen med andre mennesker. Du bliver både hentet og afleveret igen på din adresse. Alt er arrangeret i forvejen, så du skal ikke tænke på andet end at holde dig klar på det aftalte tidspunkt.

Du kan enten komme på heldagsture fra ca. kl. 10.00 - 16.30 eller kortere eftermiddags- eller aftenture.

Du skal betale for din egen frokost og drikkevarer samt eventuel entré. Du skal derudover betale 50 kr., som er et tilskud til drift af busserne.

Hvis du er interesseret i at komme med på en tur, kan du enten se programmet her på siden eller rekvirere et program på telefon 38 33 64 00. Når du har valgt en tur, ringer du til Turtjenesten på telefon 41 27 39 97 mellem kl. 9 og 12 for at tilmelde dig.

Du kan være frivillig i Turtjenesten som chauffør eller turleder.

Turlederen planlægger turene, gerne i samarbejde med chaufføren og eventuelt i samråd med de øvrige turledere. Turlederen står også for det praktiske som at bestille bord m.v.

Chaufføren skal naturligvis køre minibussen og skal planlægge kørselsruter, herunder ruten ved afhentning og aflevering af deltagerne før og efter udflugten.

Turledere og chauffører har ingen udgifter til frokost og drikkevarer hertil, og begge vil få oplæring gennem en føl-ordning.

Dine kompetencer

Både som turleder og chauffør skal du holde af at hjælpe de ældre og have lyst til at give dem en god oplevelse. Det forventes, at såvel turlederen og chaufføren deltager i dagens program, herunder det sociale samvær.

Som turlederen skal du kunne planlægge ture, som egner sig til de ældre.

Som chauffør har du ansvar for at bringe deltagerne sikkert til og fra udflugtsmålene. For at blive frivillig chauffør i Turtjenesten skal du derfor have et gyldigt kørekort til personbiler og gennemføre en køretur sammen med vores bilansvarlige, som godkender alle nye chauffører.

Vil du høre mere om Turtjenestens tilbud eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt rkh.seniorkoordination@rodekors.dk Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på 38 33 64 00 eller sende en mail til hovedstaden@rodekors.dk

Om Turtjenesten