Turtjenesten

Turtjenesten er en oplevelsesrig aktivitet for ældre +65 borgere i Københavnsområdet. Vi stiller minibus, chauffør og turleder til rådighed, som kører deltagerne til og fra deres hjem. Der tilbydes et bredt udvalg af ture. Nogle har fokus på hyggeligt samvær over et lækkert måltid mad. Andre har kulturelle oplevelser i højsædet, eksempelvis besøg på et museum eller i en kirke.Vi arrangerer også simple køreture ud i det blå med spisepause. De ældre har mulighed for at få en anderledes oplevelse nemt og bekvemt, mens de udvider deres netværk.

Turtjenesten kører i områderne Vesterbro, Sydhavnen, Valby, Frederiksberg, Vanløse, Østerbro, Nordhavn, Indre By, Nørrebro, Nordvest, Brønshøj, Husum, Amager, Christianshavn og Dragør. Man kan enten komme på heldagsture fra ca. kl. 10.00 - 16.30 eller kortere eftermiddags- eller aftenture. Man skal betale for sin egen frokost og drikkevarer samt eventuel entré. Man skal derudover betale 50 kr., som er et tilskud til drift af busserne. Find turene i oversigten til højre eller ring på telefon 38 33 64 00.

Når du har valgt en tur, ringer du til Turtjenesten på telefon 41 27 39 97 mellem kl. 9 og 12 for at tilmelde dig.

Bliv frivillig

Du kan være frivillig i Turtjenesten som chauffør eller turleder. Turlederen planlægger turene, gerne i samarbejde med chaufføren og eventuelt i samråd med de øvrige turledere. Turlederen står også for det praktiske som at bestille bord m.v. Chaufføren kører minibussen og planlægger kørselsruter, herunder ruten ved afhentning og aflevering af deltagerne før og efter udflugten. Turledere og chauffører har ingen udgifter til frokost og drikkevarer hertil, og begge vil få oplæring gennem en føl-ordning.

Både som turleder og chauffør skal du holde af at hjælpe de ældre og have lyst til at give dem en god oplevelse. Det forventes, at såvel turlederen som chaufføren deltager i dagens program, herunder det sociale samvær. Som turleder skal du kunne planlægge ture, som egner sig til ældre. Som chauffør har du ansvar for at bringe deltagerne sikkert til og fra udflugtsmålene. For at blive frivillig chauffør i Turtjenesten skal du derfor have et gyldigt kørekort til personbiler og gennemføre en køretur sammen med vores bilansvarlige, som godkender alle nye chauffører.