Turtjenesten

Oplevelser for krop og sjæl!

Turtjenesten er en oplevelsesrig aktivitet for de ældre borgere i Københavnsområdet. Røde Kors Hovedstaden stiller minibus, chauffør og turleder til rådighed, som kører deltagerne til og fra deres hjem. Der tilbydes et bredt udvalg af ture. Nogle har fokus på hyggeligt samvær over et lækkert måltid mad. Andre har kulturelle oplevelser i højsædet, eksempelvis besøg på et museum eller en kirke. Vi arrangerer også simple køreture ud i det blå med spisepause.

De ældre har mulighed for at få en anderledes oplevelse nemt og bekvemt, mens de udvider deres netværk.

Turtjenesten kører i områderne Vesterbro, Sydhavnen, Valby, Frederiksberg, Vanløse, Østerbro, Nørrebro, Nordvest, Brønshøj, Husum, Amager, Dragør og Enggården.

Find turene for efteråret 2017 i oversigten til højre

Turtjenesten er et tilbud til dig, som holder af at komme ud og få en oplevelse sammen med andre mennesker. Du bliver hentet på din adresse og afleveret igen. Frokosten er bestilt, og din billet er købt, så du skal ikke tænke på andet end at holde dig klar på det aftalte tidspunkt.

Du kan enten komme på heldagsture fra ca. kl. 10.00 - 16.30 eller kortere ture formiddag eller eftermiddag.

Du skal betale for din egen frokost og kaffe samt eventuel entré. Du skal ikke betale for hverken benzin, chauffør eller turleder, de er nemlig frivillige.

Hvis du er interesseret i at komme med på en tur, kan du enten se programmet her på siden eller rekvirere et program på telefon 38 33 64 00. Når du har valgt en tur, ringer du til Turtjenesten på telefon 41 27 39 97 mellem kl. 9 og 12 for at tilmelde dig.

Du kan være frivillig i Turtjenesten som chauffør eller turleder. Turlederen planlægger turene, eventuelt i samråd med de øvrige turledere, og sørger for det praktiske som at bestille bord, bestille tid til aktiviteterne og andet.

Som chaufføren skal du udelukkende tænke på at køre, herunder at hente og bringe deltagerne før og efter udflugten. Du er naturligvis velkommen til at deltage i dagens program.

Turledere og chauffører har ingen udgifter forbundet med turene, og begge vil få oplæring gennem en følgeordning.

Dine kompetencer

Som Turleder skal du holde af at hjælpe de ældre og have lyst til at give dem en god oplevelse. Derudover skal du kunne planlægge aktiviteter, som egner sig til de ældre.

Som chauffør har du ansvar for at bringe deltagerne sikkert til og fra udflugtsmålene. For at blive frivillig chauffør i Turtjenesten skal du derfor have et gyldigt kørekort til personbiler og gennemføre en køretur sammen med vores bilansvarlige, som godkender alle nye chauffører.

Vil du høre mere om Turtjenestens tilbud eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt rkh.seniorkoordination@rodekors.dk Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på 38 33 64 00 eller sende en mail til hovedstaden@rodekors.dk