Madvenner

Mangler du én at spise med?

I aktiviteten Madvenner bliver ældre og frivillige matchet en-til-en, og fællesskabet omkring det gode måltid er i centrum.

De matchede par  mødes til hyggeligt samvær én gang om ugen hjemme hos den ældre, hvor parret køber ind, laver mad og spiser sammen.

Mange ældre, der bor alene, har tidligere været del af et spisefælleskab – eksempelvis med en ægtefælle - men lysten til at spise og tilberede mad kan svækkes, når ens netværk bliver mindre. Det kan medføre, at nogle ældre spiser for lidt og derfor bliver for tynde, hvilket kan påvirke deres helbred negativt. Det er noget ganske andet at tilberede mad og spise sammen med en, man kender – og derfor er Madvenner opstået

Har du lyst til at få en Madven, du kan lave mad og spise sammen med? Så bliv del af Madvenner og bliv matchet med en  frivillig Madven, der vil komme hjem til dig én gang ugentlig. I deles om både at købe ind og forberede maden, ligesom I også deles om udgifterne. Røde Kors Hovedstaden sørger efter bedste evne for at matche dig med en frivillig Madven, som du deler interesser med.

Vil du være med til at sprede madglæde?

Betyder det noget for dig, hvad du spiser? Det gør det også for ældre - især med hvem.

Som frivillig Madven er du interesseret i ernæring og vil være med til at afhjælpe ensomhed hos et ældre menneske.

Du engagerer dig til et ugentligt besøg hjemme hos en Madvært, hvor I hygger jer og laver mad, som I spiser sammen. I deles om at købe ind, ligesom I også deles om udgifterne.

Hvis du vil høre mere om Madvenner eller muligheden for at blive frivillig, så kontakt Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller send en mail til rkh.seniorkoordination@rodekors.dk