Besøgstjenesten

Spred glæde med dit samvær!

Følelsen af ensomhed kan ramme alle uanset alder. Måske er familien er langt væk eller gået bort, måske er det svært at komme ud pga. et handicap, eller måske er det bare svært at få skabe relationer til andre. Så er det rart at få besøg af én, der lytter – eller en, der deler ens interesse for bøger, film eller musik. I Besøgstjenesten møder man hinanden på tværs af alder, kultur og beskæftigelse, og tjenesten giver mulighed for at skabe en fast relation til et andet menneske.

Besøgsvenner mødes til hyggeligt samvær en gang om ugen enten hjemme hos besøgsmodtageren eller ude, alt efter hvad man har lyst til.

»Det er fantastisk at opleve at gøre en forskel – bare ved at være mig selv«

Per Falk Hansen, besøgsven

Hvis du mangler selskab i hverdagen og måske en at dele oplevelser med, er en besøgsven måske noget for dig. Din besøgsven kommer på besøg ca. en time om ugen. Sammen aftaler I, om I helst vil drikke en kop kaffe, gå en tur, tage på museum eller lave noget helt tredje sammen.

Det er gratis at få en besøgsven, og besøgslederen bestræber sig på at finde en besøgsven, som du har god kemi med.

Ved blot at bruge én time om ugen som besøgsven, bliver du et lyspunkt i et andet menneskes liv, og skaber glæde for jer begge to. Du får hurtigt et særligt forhold til hende eller ham du besøger.

Som besøgsven mødes du med besøgsmodtageren til en kop kaffe, en gåtur, fællesspisning eller en udflugt, alt efter hvad I aftaler.

Besøgslederen bestræber sig på at matche dig med en besøgsmodtager, som du har god kemi med.

Dine kompetencer

Som frivillig besøgsven skal du have hjertet på rette sted, have sans for at hjælpe hvor du kan og have mod på at få en ny ven, som er anderledes end dig selv.

Hvis du vil høre mere om Besøgsvenner eller muligheden for at blive frivillig, så kontakt Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller send en mail til rkh.seniorkoordination@rodekors.dk .