Besøgstjenesten for sindslidende

Besøgstjenesten for Sindslidende

Dit nærvær gør en forskel.

Ensomhed er en almindelig følelse, som de fleste af os oplever fra tid til anden. Når man kæmper med en psykisk lidelse kan ensomheden fylde endnu mere, fordi mange lever en endnu mere isoleret tilværelse end den ensomme uden sindslidelse. Hos Besøgstjenesten for Sindslidende vil vi rigtig gerne være med til at gøre en forskel for mennesker der kæmper med psykisk lidelse og ensomhed. Vi matcher den sindslidende op med en frivillig besøgsven som kommer på besøg nogle gange om måneden og som har tid og overskud til at snakke, lytte og rumme.

Formålet med tjenesten er ikke at yde behandling eller terapi, men at skabe ligeværdigt samvær mellem mennesker. Et par besøg om måneden kan gøre en stor forskel for en gruppe af borgere som i den grad fortjener en håndsrækning.

Læs en artikel om Tine der er frivillig i Besøgstjenesten for Sindslidende her.

Kæmper du med en psykisk lidelse og savner du en at tale med? Så er Besøgstjenesten for Sindslidende måske en mulighed for dig?

Gennem tjenesten får du tilknyttet en fast besøgsven, som du kan dele dine tanker med. I mødes en til fire gange om måneden i en time eller to. Ofte kommer din besøgsven på besøg i dit hjem og I drikker måske en kop kaffe sammen, går en tur eller laver noget helt tredje, som I sammen finder ud af.

De frivillige besøgsvenner er mennesker i alle aldre, lige fra studerende, arbejdende til pensionister. Fælles for de frivillige er, at de har overskud og lyst til at hjælpe andre mennesker.

De frivillige har tavshedspligt. Vi gør alt hvad vi kan for at finde en frivillig, som passer godt til dig.

Det er gratis at få en besøgsven.

Som frivillig i Besøgstjenesten for Sindslidende udfylder du en vigtig plads i en ensom sindslidendes liv. Man mødes nogle gange om måneden i en time eller to. Ofte kommer du på besøg i modtagerens hjem og I drikker måske en kop kaffe og taler om ugens begivenheder. Man kan også aftale at gå en tur, spille et spil eller noget helt tredje, som I to finder ud af sammen.

Besøgsmodtagerne er alle blevet besøgt og vurderet egnede som besøgsmodtagere. Man skal således ikke frygte at komme ud til en besøgsmodtager som er aggressiv, svær kontaktbar eller misbrugende. Besøgsmodtagerne i tjenesten er mennesker med alle former for psykiske lidelser og som udover deres lidelse i den grad savner relationer og netværk.

Som frivillig kan du gøre en kæmpe forskel for et andet menneske. Både besøgsmodtagere og besøgsvenner i tjenesten fortæller ofte hvor betydningsfuldt samvær de har.

DINE KOMPETENCER
Du skal være åben, robust, stabil og have godt humør. Det er en fordel at være faglig interesseret eller blot interesseret i sindslidende, men det kræver ingen særlig uddannelse at blive besøgsven. Derudover skal du have lyst og overskud til at bruge nogle timer om måneden på besøgene.

Som frivillig i Besøgstjenesten for Sindslidende starter du med en samtale, hvor du hører mere om reglerne, såsom tavshedspligt, og om hvem du kan komme ud at besøge. Du kommer på et intensivt kursus som løber over tre aftener, hvor du bliver klædt på til at forstå og være sammen med et menneske som kæmper med en psykisk lidelse. Som frivillig får du en månedlig supervision af en psykolog eller psykoterapeut. Der afholdes løbende efteruddannelsesaftner, ligesom du altid har mulighed for at kontakte en koordinator for sparring.

Vil du høre mere om Besøgstjenesten for Sindslidende eller muligheden for at blive frivillig i tjenesten? Så kontakt Marlene Mikkelsen på telefon 41 96 11 13 eller send en mail til rkh.besog.sind@rodekors.dk. Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på 38 33 64 00 eller sende en mail til hovedstaden@rodekors.dk.