Banen

Kom på Banen og udvid dit netværk.

Det kan være svært at bane sig vej ud af ensomhed. Derfor har Røde Kors Hovedstaden skabt Banen, et mødested for voksne i alderen 25-50 år, som savner et socialt fællesskab.

Her kan man møde ligeværdige for at lave mad sammen, se en film eller bare hygge sig i hinandens selskab. Samtidig kan Banen danne grundlag for vedvarende sociale relationer.

Banen drives af frivillige, som hver især gør deres for at skabe en hyggelige atmosfære. De frivillige har overskud til at snakke og lytte, hvis man oplever udfordringer i hverdagen, men er ikke behandlere eller psykologer. Derfor er Banen for dem, hvis ensomhed kan afhjælpes gennem opbyggelsen af et socialt netværk og ikke gennem deciderede behandlingsforløb.

Banens målgruppe er først og fremmest mennesker, hvis ”hovedproblem” er ensomhed, som kan afhjælpes gennem opbyggelsen af et socialt netværk og ikke gennem deciderede behandlingsforløb. Banen holder åbent hver torsdag kl. 18-22.

Nordre Fasanvej 228, stuen, indgang gennem gitterporten.

Går du rundt med følelsen af at mangle et netværk - eller måske følelsen af at være ensom? Måske er du lige flyttet til byen, står i en overgangsperiode mellem studie- og arbejdsliv, er arbejdssøgende eller mangler bedre social kontakt på din arbejdsplads? Med mindre du har mod på nogle af byens single-arrangementer, står du måske uden et sted at komme i kontakt med nye mennesker.

I Banen kan du tale med ligesindede og skabe nye venskaber. Her mødes en gang om ugen vi for at lave mad og spise sammen, spille spil, se film og i det hele taget bare hygge os i hinandens selskab. Banens frivillige sørger for hyggelige rammer og er klar til en snak, hvis du har brug for det. Det er gratis at komme i Banen.

Har du lyst til at besøge Banen, er du velkommen til at kontakte os per e-mail banen.rkh@rodekors.dk. Har du ikke mulighed for at kontakte os inden, kan du også kigge forbi i vores åbningstid.

Som frivillig i Banen er du med til at skabe rammerne for, at ensomme mænd og kvinder kan slappe af i et uformelt miljø. En del af opgaven består i at snakke med brugerne og skabe en hyggelig stemning, men du vil også skulle hjælpe med indkøb, madlavning og evt. planlægning af fællesaktiviteter i samarbejde med de andre frivillige og brugerne af huset.

Dine kompetencer

Som frivillig i Banen skal du være imødekommende og have overskud til andre mennesker. Brugerne kommer i huset for at få sociale relationer, men kan også have brug for at vende de udfordringer, de møder i hverdagen. Derfor skal du være god til at lytte og kunne rumme folk med forskellig baggrund.

Vil du høre mere om Banens tilbud eller muligheden for at blive frivillig?

Skriv til banen.rkh@rodekors.dk eller kontakt Røde Kors Hovedstaden på tlf. 38 33 64 00 eller sende en mail til hovedstaden@rodekors.dk