Røde Kors Herberg for kvinder

Røde Kors Herberg for Kvinder er en selvejende institution drevet af Røde Kors Hovedstaden med driftoverenskomst med Den Sociale Virksomhed, Region Hovedstaden. Herberget drives efter § 110 i Serviceloven.

Målgruppen er kvinder over 18 år med særlige sociale problemer, som ikke har egen bolig eller ikke kan opholde sig i deres nuværende bolig. Herberget har 27 døgnpladser (inkl. en ungeafdeling med 4 pladser)

Huset bemandes af 14 fastansatte medarbejdere (inkl. Forstander), og der er tilknyttet ca.60 frivillige, som minimum har to vagter om måneden.

Det er ikke muligt at være anonym, hvis man søger hjælp på herberget

Adressen er:

Røde Kors Herberg for Kvinder

Kettegård Allé 14

2650 Hvidovre

www.rodekorsherberg.dk

Åbningstider

Døgnåbent.

Vil du vide mere om herberget eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt Herberget på telefon 38 61 95 03 og spørg efter frivilligkoordinator Julia Véronique Berger eller send en mail til herberget.frivilligkoordinator@gmail.com.

Forstander Mia Omø Lundsgaard Larsen, mia.omoe.lundsgaard.larsen@regionh.dk

Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller send en mail til hovedstaden@rodekors.dk Se også www.rodekorsherberg.dk.

Modtag NYT fra Røde Kors Hovedstaden

Herberget er et tilbud for hjemløse kvinder over 18 år. Vi har pt. 27 døgnpladser – fordelt på 3 afdelinger.

Herberget har døgnåbent alle dage året rundt. Du betaler for kost, og derudover er der en egenbetaling for logi, som kommunen fastsætter og opkræver. Kommunen betaler 1128 kr. pr. døgn i opholdsbetaling.

Du skal opgive dit cpr-nummer.

Vi har en ungeafdeling, hvor der kan bo fire unge mellem 18 og 30 år. Ungeafdelingen består af tre værelser, en lille lejlighed, fælles opholdsstue og køkken samt bad og toilet.

DIN KONTAKTPERSON

Du får tilknyttet en kontaktperson, som kan hjælpe med at afdække dine behov og give støtte og vejledning. Hvis du ønsker hjælp til sagsbehandling i forhold til kommunen eller kontakt til de sociale myndigheder, hjælper vi gerne med det.

OPHOLDSPLAN

Der udarbejdes i samarbejde med dig en opholdsplan. I opholdsplanen beskrives mål for opholdet.

Opholdsplanen sendes til din hjemkommune med en invitation til en fælles drøftelse af dine behov og muligheder.

Røde Kors Herberg for Kvinder kunne ikke eksistere uden de mange frivillige, som arbejder på stedet. Vi har omkring 60 frivillige, som udfører en helt særlig indsats og hjælper til i dagligdagen og også overnatter i huset. Hver eneste dag. Året rundt.

DINE KOMPETENCER

Det kræver ingen særlige kvalifikationer at være frivillig ud over, at man er interesseret i og har respekt for sine medmennesker – også dem, der ikke lever livet som de fleste. Derudover ønsker vi, at man som frivillig på herberget kan stå inde for vores formål og værdier, og møde kvinden på hendes præmisser. At du brænder for at gøre en forskel for udsatte kvinder, har lyst til at bidrage positivt til at skabe trygge og hjemlige rammer for kvinderne, samt udviser initiativ og samarbejde.

HVAD SKAL DU LAVE?

Du laver mad, kaffe og hygger om beboerne i dagligdagen. Samtidig er du er med til at afholde arrangementer, som fx en strikkeaften, biograftur, skovtur osv.. Du er empatisk og møder kvinderne omsorgsfuldt og i øjenhøjde – hvad enten de har brug for lidt mad, en kop kaffe eller en snak. Du har gode samarbejdsevner og overskud til at være noget for andre.

ANTAL OG FORDELING AF VAGTER

Du skal tage minimum tage to vagter om måneden, og du forpligter dig i minimum et halvt år. Vagterne ligger i hverdagene enten kl. 15.00- 21.00 eller fra kl. 20.45 til næste morgen kl. 9.00. Hvis du er nødt til at gå tidligere om morgenen, er der mulighed for det. I weekenderne er det enten fra kl. 8:45-15:00, fra kl. 14.45-21.00 eller fra kl. 20.45 til næste morgen kl. 9.00. Hver nat overnatter en frivillig på herberget, samt en fastansat nattevagt, som er vågen hele natten.

ANSØG OM AT BLIVE FRIVILLIG PÅ HERBERGET

Er du interesseret i at være frivillig på herberget og minimum fyldt 24 år, så send en kort ansøgning, hvor du fortæller os, hvorfor du er kompetent til denne opgave. Send en mail til herberget.frivilligkoordinator@gmail.com.

Vil du vide mere om herberget eller muligheden for at blive frivillig? Så kontakt Herberget på telefon 38 61 95 03 og spørg efter Konstitueret forstander Maria  Louise  Jørgensen eller send en mail til malojo01@psv1.regionh.dk Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller send en mail til hovedstaden@rodekors.dk

Se også www.rodekorsherberg.dk.