Hjem til Dig

Hjælp til unge på kanten af hjemløshed.

I aktiviteten Hjem til Dig er målet at forebygge hjemløshed blandt unge.

Dette sker ved, at en ung person i alderen 18-29, der står på kanten til hjemløshed, kan flytte ind hos en frivillig værtsfamilie eller enkeltperson, som stiller et værelse til rådighed i 3-6 måneder. I denne periode fungerer værten som en ”ekstrafamilie”, der kan støtte den unge med at finde fodfæste og ro. I løbet af perioden arbejder værtsfamilien, den unge og Røde Kors Hovedstaden på at få den unge godt videre efter opholdet.

Læs en artikel om Hjem til Dig her

Den unge tilbydes også en ung-til-ung mentor i samarbejde med Ungdommens Røde Kors, der vil støtte den unge i at komme ud og deltage i forskellige sociale aktiviteter og fællesskaber.

Der vil blive tilknyttet en kontaktperson fra Røde Kors Hovedstaden, som vil støtte og følge både værtsfamilien/personen og den unge igennem hele forløbet.

Johanne fik hjælp fra en værtsfamilie

Er du mellem 18 – 29 år, og mangler du et sted, som du kan kalde hjem? Du er måske sofasover, og opholder dig hos venner og bekendte, men har brug for en base og støtte til at komme videre og på sigt finde en mere permanent bolig. Mangler du samtidig et fællesskab og har brug for, at der er personer, som vil dig, og som kan rumme de udfordringer, som du står med?

Så er Hjem til Dig måske noget for dig.

Du skal være villig til at være en del af den familie, som du kommer hjem til og overholde de husregler, som vi i fællesskab laver. Dette er derfor ikke blot et sted at bo, men det er også en støtte for dig til at komme på fode igen, støtte til at søge bolig, lære at styre din økonomi og meget andet – og dette skal du være indstillet på at tage del i.

Du vil få dit eget værelse, og opholdet varer mellem 3-6 måneder.

Screeningsprocessen tager tid – dette gør vi for at sikre os, at både du og værten ved, hvad I går ind til og det betyder også, at vi ikke kan skaffe et sted fra den ene dag til den anden.

Du vil samtidig blive tilbudt en ung-til-ung mentor gennem Ungdommens Røde Kors, som i samarbejde med værtsfamilien/personen, vil støtte dig i at deltage i sociale aktiviteter og fællesskaber.

Det er den lokale projektmedarbejder, der beslutter, om du kan deltage i projektet. Dette gøres ud fra et par screeningssamtaler, og hvis det er relevant, også i dialog med andre samarbejdspartnere. Vi gør dette, for at kunne lave det bedst mulige match, og for at sikre os, at du vil få nytte af at deltage i Hjem til Dig. Hvis det går godt, vil vi arbejde videre med at matche dig med en værtsfamilie/person, og Røde Kors Hovedstaden står også for et introduktionsforløb mellem dig og værten og hjælper med forventningsafstemning. Projektmedarbejderen vil under hele forløbet støtte dig og holde opfølgningssamtaler for at sikre, at du har det godt.

Du skal ikke betale husleje, men du skal betale et beløb for kost m.v., hvilket foregår gennem Røde Kors Hovedstaden.

At deltage i projektet giver ikke nogen garanti for, at du vil have en bolig efter opholdet, men du vil blive støttet i aktivt at søge bolig og få del i et netværk, som også kan støtte dig.

For at sikre os, at du får den støtte, som du har brug for, må du ikke have et misbrug af stoffer eller alkohol eller svære psykiatriske diagnoser.

Passer ovenstående på dig – eller på en du kender – så endelig tag kontakt til os, så tager vi en snak.

Du kan gøre en afgørende forskel for en ung på kanten af hjemløshed ved at invitere den unge til at bo hos dig i en periode på mellem 3-6 måneder, tilbyde en base og et fællesskab. For mange unge kan det være netop det skridt, der fører til, at de undgår at ende i længerevarende hjemløshed.

Både familier og enkeltpersoner kan blive frivillige.

Du/I forventes at yde en indsats som ”ekstrafamilie”, hvo den unge kan få en sikker base og få ro på tilværelsen. Samtidig hjælper og støtter du/I den unge i at finde en bolig, lære mere om sociale spilleregler, økonomi, kost, kontakt til kommune m.v. Dette i samarbejde med den mentor, som den unge tilbydes, og sammen med kontaktpersonen fra Røde Kors Hovedstaden.

Du/I vil blive klædt godt på gennem samtaler og introduktionskursus og løbende relevant undervisning og sparring – blandt andet viden om unge og hjemløshed, samtaleteknikker, konflikthåndtering m.m. Der vil også være et fællesskab med andre værtsfamilier/personer.

Vores forventninger til dig:

* Du skal være fyldt 30 år

* Du skal have et ekstra værelse til rådighed for en ung i en periode på mellem 3-6 måneder.

* Du har lyst til og mod på at indgå i en relation med et ungt menneske, der kan have nogle forskellige udfordringer med i bagagen.

* Du skal være indstillet på at inddrage den unge i hverdagen og som en del af hjemmet.

* Du har hjerterum og interesse for den unge.

* Du bor i eller i nærheden af København.

* Du skal indvilge i, at Røde Kors Hovedstaden kan se en straffeattest.

Støtte fra Røde Kors Hovedstaden

Røde Kors Hovedstaden står for en grundig matchning og introduktionsforløb mellem dig og den unge. Vi hjælper med forventningsafstemning og sikrer, at I føler jer trygge ved at vælge at indgå en aftale.

Der vil blive tilknyttet en kontaktperson fra Røde Kors Hovedstaden, som vil støtte dig og den unge igennem hele forløbet, og som løbende vil komme på besøg i hjemmet.

Du bliver tilbudt kompensation for direkte udgifter forbundet med indlogeringen.

Vi ved, det er en stor beslutning at åbne døren til sit eget hjem, derfor hjælper og støtter vi hele vejen gennem forløbet – og der afholdes løbende informationsmøder og introkurser for de frivillige.

Kontakt:

Vil du høre mere om Hjem til Dig – enten som ung på kanten til hjemløshed eller omkring muligheden for at blive frivillig? Så kan du læse mere om Hjem til Dig, hvor du kan udfylde kontaktformularen, hvorefter du hurtigst muligt vil blive kontaktet. Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller sende en mail til den lokale projektmedarbejder Lisbeth Amby på rkh.lisbeth.amby@rodekors.dk