Hjem til Dig

Hjem til Dig er for dig, der er mellem 18 – 29 år, og mangler et sted, som du kan kalde hjem. Du er måske sofasover, og opholder dig hos venner og bekendte, men har brug for en base og støtte til at komme videre og på sigt finde en mere permanent bolig.

Du skal være villig til at være en del af den familie, som du kommer hjem til og overholde de husregler, som vi i fællesskab laver. Du vil få dit eget værelse, og opholdet varer mellem 3-6 måneder.

Du vil samtidig blive tilbudt en ung-til-ung mentor gennem Ungdommens Røde Kors, som i samarbejde med værtsfamilien/personen, vil støtte dig i at deltage i sociale aktiviteter og fællesskaber.

Det er den lokale projektmedarbejder, der beslutter, om du kan deltage i projektet. Dette gøres ud fra et par screeningssamtaler og eventuelt i dialog med andre samarbejdspartnere. Vi gør det, for at kunne lave det bedst mulige match, og for at sikre os, at du vil få nytte af at deltage i Hjem til Dig. Hvis det går godt, vil vi arbejde videre med at matche dig med en værtsfamilie/-person, og Røde Kors Hovedstaden står også for et introduktionsforløb mellem dig og værten. Projektmedarbejderen vil under hele forløbet støtte dig og holde opfølgningssamtaler for at sikre, at du har det godt.

Du skal ikke betale husleje, men du skal betale et beløb for kost. Der er ingen garanti for, at du vil have en bolig efter opholdet, men du vil blive støttet i aktivt at søge bolig og få del i et netværk, som også kan støtte dig.

For at sikre os, at du får den støtte, som du har brug for, må du ikke have et misbrug af stoffer eller alkohol eller svære psykiatriske diagnoser.

Bliv frivillig vært

Du kan gøre en afgørende forskel for en ung på kanten af hjemløshed ved at invitere den unge til at bo hos dig i en periode på mellem 3-6 måneder, tilbyde en base og et fællesskab. For mange unge kan det være netop det skridt, der fører til, at de undgår at ende i længerevarende hjemløshed.

Både familier og enkeltpersoner kan blive frivillige.

Du kommer til at fungere som en form for ekstrafamilie , hvor den unge kan få en sikker base og ro på tilværelsen. Samtidig hjælper og støtter du den unge i at finde en bolig, lære mere om sociale spilleregler, økonomi, kost, kontakt til kommune med mere. Det sker i samarbejde med den unges mentor og kontaktpersonen fra Røde Kors Hovedstaden.

Du vil blive klædt godt på gennem samtaler og introduktionskursus og løbende relevant undervisning og sparring – blandt andet viden om unge og hjemløshed, samtaleteknikker, konflikthåndtering m.m. Der vil også være et fællesskab med andre værtsfamilier/-personer.

Forventninger til dig som vært:

• Du skal være fyldt 30 år
  • Du skal have et ekstra værelse til rådighed for en ung i en periode på mellem 3-6 måneder.
  • Du har lyst til og mod på at indgå i en relation med et ungt menneske, der kan have nogle forskellige udfordringer med i bagagen.
  • Du skal være indstillet på at inddrage den unge i hverdagen og som en del af hjemmet.
  • Du har hjerterum og interesse for den unge.
  • Du bor i eller i nærheden af København.
  • Du skal indvilge i, at Røde Kors Hovedstaden kan se en straffeattest.

Johanne fik hjælp fra en værtsfamilie

Vil du vide mere?

Læs mere om Hjem til Dig

Her kan du hvor udfylde en kontaktformular - så kontakter vi dig hurtigst muligt. Du kan også skrive til projektkoordinator Lisbeth Amby på rkh.lisbeth.amby@rodekors.dk

Hvem står bag?

Hjem til Dig er et samarbejde mellem Røde Kors, Ungdommens Røde Kors og Hjem til Alle Alliancen. Projektet som løber over tre år er finansieret af Bikubenfonden, Oak Foundation Denmark og Røde Kors.