Internationalt arbejde

Venskabsprojekter

I Røde Kors Hovedstaden støtter vi hvert år en række af Røde Kors’ projekter ude i verden. I 2015 har vi støttet projekter i Yemen, Cambodia og Malawi. Det er den internationale gruppe, der hvert år vurderer, hvilke projekter Røde Kors Hovedstaden skal støtte. I 2016 støtter vi hovedsageligt projekter i Malawi.

For mere information, kontakt Tom Christensen på tlf.: 40 55 94 47 eller mail: tc@eklconsult.dk

Unge-frivilliggrupper-hjælper-i-lokalomraade-wide

Frivillig til frivillig

I Røde Kors Hovedstaden har vi et venskabssamarbejde med Zomba i Malawi. Det startede i 2014, da to bestyrelsesmedlemmer var på rejse i Malawi. De var blandt andet på besøg i byen Zomba, hvor de første spirer til et tættere venskab blev sået. Efter en mailkorrespondance frem og tilbage, har vi nu fået etableret en samarbejdsaftale med bestyrelsen i Zomba, hvor vi lærer af hinanden og får mulighed for at mærke, at vi er en del af et verdensompændende fællesskab.

I 2015 har vi blandt andet haft fortællinger fra Malawi på generalforsamlingen og Skype-interview med Dansk Røde Kors’ delegat i Malawi. Vi har også haft besøg af tre bestyrelsesmedlemmer fra Zomba. De var ti dage i København, hvor de besøgte flere af vores projekter og lærte om Røde Kors i Danmark. Vi lærte til gengæld om Røde Kors i Zomba, om hvordan de laver organisationsudvikling og førstehjælp og om Malawi generelt. De mange frivillige i vores aktiviteter havde stor glæde af besøget.

I 2016 er det planen, at en gruppe fra Røde Kors Hovedstaden skal på besøg i Malawi. I den internationale gruppe vil vi gerne, i samarbejde med bestyrelsen i Zomba, lave et projekt i Malawi, som handler om kapacitetsopbygning.

Hvis du vil vide mere om samarbejdet med Zomba, så kontakt Tom Christensen på tlf.: 40 55 94 47 eller mail: tc@eklconsult.dk

Katastrofeberedskabet

Katastrofer opstår pludseligt og kræver hurtig handling uagtet størrelse. De små katastrofer kan nogle gange blive overset, da de ikke får samme medieopmærksomhed som de store, og samtidig er de ikke med i den langtrækkende udvikling eller i venskabsprogrammerne. Eksempler på små katastrofer kan være jordskred, oversvømmelser, tørke, epidemier og mindre jordskælv.

I sådanne situationer vil Røde Kors Hovedstaden hjælpe, i den udstrækning vores ressourcer tillader det. Indsatsen kan eksempelvis bestå i små indsamlinger i vores genbrugsbutikker, indsamlinger online samt ikke mindst formidling.

I 2015 har vi blandt andet støttet indsatsen på Lesbos gennem AIA-beredskabet.

Hvis du vil vide mere, eller hvis du har lyst til at hjælpe med frivillig formidling om katastrofeberedskabet, kontakt da Røde Kors Hovedstaden på hovedstaden@rodekors.dk eller ring på tlf.: 38 33 64 00

Formidling af Røde Kors’ internationale arbejde

Hvis du er interesseret i, at oplyse børn, unge eller voksne om Røde Kors’ internationale arbejde, så læs mere om formidling af Røde Kors’ internationale arbejde

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at blive frivillig i Internationalt arbejde?

Så kontakt Røde Kors Hovedstaden på tlf. 38 33 64 00 eller send en mail til hovedstaden@rodekors.dk.

Så kan der købes gaver i Gavebutikken på Christianshavn!

Tirsdag d. 20 juni åbnede den 14. genbrugsbutik i Røde Kors Hovedstaden, og det blev en dejlig dag fuld af taler, godt samvær og ikke mindst gaver. Butikken ligger på Torvegade 38 på Christianshavn.

af Lene Nørgaard Lau, Lone Israelsen og Marie Brandt (foto)

Farverige balloner blafrer udenfor på gelænderet i det centrale Christianshavn, og indenfor summer det af liv, lys og ikke mindst varme.

Snakken går, så det snurrer i ørene, og de mange mennesker kigger nysgerrigt på de flotte ting, der pryder hylderne denne dag: Én tager en gul kande i hånden, kigger på prisen og taler med sidemanden, mens andre beundrer det store, røde kors, der pryder den ene væg.

Se video fra åbningsdagen her!

I hele butikken står spændte gæster, der har glædet sig til at se den nyeste genbrugsbutik i Røde Kors Hovedstaden. Butikken ligger på Torvegade 38 på Christianshavn, og bag disken står to af butikkens frivillige, Anette og Birgit, klar til at sælge gaven, der giver igen.

”Derfor er genbrugsbutikkerne så vigtige”

Pludselig bliver der stille, og Hanna Line Jakobsen – præsidenten for Røde Kors – går i gang med at holde sin tale.

Hun fortæller om nødhjælpsarbejdet, de store katastrofer i Yemen og Syrien, og om når hun møder op i ministeriet for at få hjælp.

”Så bliver jeg altid spurgt, ’hvad kommer du selv med?’, og når jeg så fortæller, at jeg faktisk har penge med, så er de mere villige til at lytte,” fortæller hun og fortsætter: ”Derfor er genbrugsbutikkerne så vigtige, og de er i øvrigt også en gevinst for klimaet på grund af genanvendeligheden,” siger hun.

Et øjeblik efter står hun klar med en saks og klipper et stykke af den røde stykke snor over. “Så vil jeg gerne have lov til at erklære butikken for åben,” siger hun og kæmper lidt med det røde snor, da saksen tydeligvis ikke er den skarpeste.

“Ahhh..det er en genbrugssaks,” udbryder hun, da det til sidst lykkes at få snoren klippet over, hvilket medfører høje klapsalver og grin fra de mange besøgende.

Det er i øvrigt 9. gang, at den samme røde snor er med til åbningen af en butik. Der bliver nemlig kun klippet et lille stykke af hver gang, så der tænkes genbrug i selv de mindste detaljer.

Gaven, der giver igen

Gavebutikken på Christianshavn er lidt speciel, for den sælger gaver: Hvis man finder en lækker ting i butikken, vil den blive pakket flot ind af butikkens frivillige, så man er helt klar til at give en gave.

Og der er tale om specielle gaver, for de giver nemlig igen. Butikkens overskud støtter de mest sårbare, så når man køber gaver fra Gavebutikken på Christianshavn giver man en gave til mennesker, der har mest brug for hjælp.

Følg Gavebutikken på Christianshavn på Facebook!

Anne Thomsen er butiksleder i Gavebutikken på Christianshavn.

Efter talen fra Hanna Line Jakobsen går snakken løs igen, og folk mingler rundt mellem hinanden. En af de hjemløse fra Christianshavns torv er også kommet forbi. Han tager lidt mad fra buffeten, taler lidt med de andre og siger pænt tak for maden, da han går igen.

To piger, som arbejder tæt på butikken, kommer forbi for at sige hej og tillykke. De havde taget en pause i dagens arbejde og køber nogle små glasting, og efter 20 minutters åbningstid har der været 10 ekspeditioner i butikken

Læs mere om de 14. genbrugsbutikker i Røde Kors Hovedstaden her!

Nogle har også gaver med til butikken, som jo altid tager godt imod genbrugsguldet.

En dame kommer og donerer en sød rund vase med en rød rose i, og en mand fortæller, at han er gift med en af de frivillige i butikken, og han har lovet at give en hånd med, hvis det kniber en dag.

Butiksleder Anne Thomsen har travlt med at komme rundt og hilse på alle. Det har været nogle lange dage op til åbningen, siger hun, da de sidste ting skulle på plads før den store dag. ”Det er dejligt at se så mange mennesker, og mine ører snurrer helt,” siger Anne og smiler.

Se de flotte billeder fra åbningen her!

Københavnerne smed tøjet for verdens udsatte

Danmarks største tøjindsamling – Røde Kors kampagnen Smid Tøjet – har for tredje år i træk fundet sted i hele landet i maj. Formålet med kampagnen er at engagere danskerne i at donere genbrugsguldet, og i Hovedstaden bød kampagnen blandt andet på Smid Tøjet Zumba og morgenkaffe.

Af: Clara Hennecke Mikkelsen

For tredje år i træk opfordrede Røde Kors i maj danskerne til at smide tøjet i den gode sags tjeneste. I år foregik det i samarbejde med TV2, der både har været rundt i landet og sendt spændende og lærerige udsendelser om tøj, der får nyt liv.

”Formålet med Smid Tøjet kampagnen har både været at samle en masse tøj ind, men også at gøre danskerne mere engagerede i genbrug og sprede budskabet om, at et par slidte bukser kan gøre en masse gavn for udsatte mennesker i hele verden,” fortæller Marie Neumann, der er projektmedarbejder hos Røde Kors.

Smid Tøjet-motion og belønningskaffe

I Hovedstaden var kampagnen synlig ved flere forskellige events.

Der blev svedt igennem til Smid Tøjet løbet.

D. 7/5 fik omkring 200 motionister sved på panden, da de deltog i Smid Tøjet-løbet, og d. 16/5 gav genbrugsvirksomheden Tradono en gratis kop kaffe på Nørreport St., hvis man donerede en pose med brugt tøj.

Genbrugsbutikken i Vestergade kastede sig også ind i tøjkampen. Her arrangerede de frivillige i samarbejde med Ungdommens Røde Kors Smid Tøjet-zumba, genbrugs-makeover, og der var fint besøg af Røde Kors’ præsident Hanna Line Jakobsen, der åbnede den festlige dag. Man behøvede dog ikke at tage til hverken motionsløb eller zumbadans for at give sit brugte tøj videre:

”Der har været sat 31 ekstra tøjcontainere op centrale steder i København, blandt andet på Rådhuspladsen og Dronning Louises Bro. Her har vi normalt ikke tilladelse til at have containere stående, og det er helt ekstraordinært, at vi har fået lov til det,” fortæller Henrik Johansen, der er kommerciel konsulent hos Røde Kors Hovedstaden.

Læs mere om de 14 genbrugsbutikker i Røde Kors Hovedstaden her!

Han beretter, at Danmarks største tøjindsamling lokalt set er gået lige så godt som sidste år. Han har særligt bidt mærke i de mange positive kommentarer fra de frivillige i Hovedstadens 13 genbrugsbutikker:

”Der er mange, der har sagt til mig, at de er ekstra stolte over kampagnen i år. Den seriøsitet der har været omkring kampagnen, blandt andet med TV2’s programmer, gør folk rigtig glade,” siger Henrik Johansen.

Tøj bliver til penge, som bliver til nødhjælp

Det er egentlig meget simpelt, genbrugsregnestykket.

Der blev doneret masser af godt tøj til butikken i Vestergade.

Det donerede tøj, som alligevel ligger bagerst i skabet og aldrig passer ind i nogen outfits, bliver til penge, som senere kommer de mest sårbare til gavn.

”Tøjet bliver sorteret af Røde Kors’ cirka 8.000 butiksfrivillige herhjemme. De får tøjet til at fremstå bedst muligt, med det formål at sælge det herhjemme, så der ikke skal bruges ressourcer på at transportere det ud af landet,” fortæller Marie Neumann. Hun fortsætter:

”Det tøj, der ikke bliver solgt i Danmark, sælges videre til opkøbere i udlandet. På den måde kan Røde Kors stadig sikre, at der kommer indtægter, og de er vigtige. Overskuddet fra salget går nemlig til mennesker, der virkelig har brug for det – både ensomme og sårbare herhjemme og mennesker på flugt i katastrofeområder ude i verden.”

7.000 tons tøj

Hvert år modtager og sorterer Røde Kors cirka 7.000 tons brugt tøj. Det donerede genbrugstøj gav i 2016 et overskud på 63,1 millioner kroner til hjælpearbejdet, mens det tal året før var 57,3 millioner kroner.

Af sidstnævnte beløb gik otte millioner til det sociale arbejde herhjemme. Ud over sociale projekter i Danmark går pengene til katastrofe- og nødhjælp i over 20 lande rundt om i verden, heriblandt Syrien, Somalia og Nepal.

Vil du være frivillig i vores helt nye butik på Christianshavn, der åbner d. 20/6? Læs mere her!

Røde Kors har beregnet, at salget af ti kilo tøj kan give mad til to børn hver dag i mere end en måned. Og værdien af otte stykker genbrugstøj gør Røde Kors i stand til at give seks tæpper til en familie på flugt.

Smid Tøjet-kampagnen er slut for denne gang, men tøjindsamlingen og nødhjælpen kører fortsat på fuld drøn – og det bliver den ved med.

Netværkshuset Nørrebro fejrer nye åbningstider på fredag

Fra nu af vil Netværkshuset Nørrebro fast have åbent om fredagen fra kl. 16 – 21. Det bliver fejret fredag d. 2/6 med en hyggelig dag, hvor alle er inviteret.

Hvis du har brug for at komme mere ud og få udbygget dit netværk, kan du fremover fast komme forbi Netværkshuset Nørrebro om fredagen. Huset har hidtil haft åbent hver anden lørdag og søndag, men fra nu af er der også åbent hver fredag fra kl. 16 – 21.

Det bliver fejret med manér fredag d. 2/6, hvor alle er inviteret. Du kan blandt andet prøve kræfter med fem-kamp, den alternative behandlingsform NADA (akupunktur) og senere på aftenen bliver der tændt op i grillen. Husk at følg Netværkshuset Nørrebro på Facebook.

Se det fulde program her!

Fast bevilling til Netværkshuset Kastruplund giver ro og glæde

Netværkshuset Kastruplund har fået den dejlige nyhed, at Tårnby Kommune fremadrettet bevilger et fast, årligt tilskud til huset. Vi har talt med den daglige leder Simone Mai Päevatalu om den glædelige udvikling og om drømmene for fremtiden.

Af Nikolaj Callesen

Siden maj 2014 har Røde Kors Hovedstaden drevet Netværkshuset Kastruplund i Kastrup, og heldigvis vil huset nu fortsætte med at eksistere. Det står klart, efter at Tårnby Kommune dette forår har besluttet at erstatte den oprindelige 3-årige forsøgsordning med et fast, årligt tilskud.

Tanja og Pawel er glade for at komme i Netværkshuset Kastruplund

Den nyhed har naturligvis skabt glæde hos den daglige leder af huset, Simone Mai Päevatalu, der her forklarer, hvad husets fokus og formål er:

”Kastruplund er et netværkshus og et mødested for de 20-65 årige, som savner flere relationer i deres liv. Alle borgere i den aldersgruppe er meget velkomne, hvis de har lyst til at udbygge deres netværk, indgå i nye relationer og på den måde har lyst til at forandre deres liv,” siger hun.

Hver dag er forskellig i Netværkshuset Kastruplund, fordi rammerne bliver fyldt ud af ansatte, frivillige og brugere i fællesskab. På den måde er brugerne aktive medskabere af indholdet på en typisk dag, uge eller årstid.

Læs mere om Netværkshuset Kastruplund her

”Huset skaber sig selv,” forklarer Simone og fortsætter: ”Vores aktiviteter og program er i høj grad præget af brugernes egne ideer. På den måde er vi et meget levende sted.”

Blandt husets faste aktiviteter er mindfulness, walk and talk, unge klub, fælles frokost og meget andet. Herudover arrangeres en række fælles udflugter i Københavnsområdet med forskelligt indhold.

Omkring 250 borgere har i større eller mindre grad deres gang i Kastruplund. Nogle kommer et par gange i måneden, og nogle kommer forbi alle de dage huset har åbent.

Fra opsøgende arbejde til forankring i lokal miljøet

I de tre år med forsøgsordningen er det gået stærkt. I starten var de ansatte nødt til at lave et stort stykke opsøgende arbejde, men det er ikke længere nødvendigt, forklarer Simone:

”De forskellige kommunale institutioner er rigtig gode til at informere borgerne om Netværkshuset Kastruplund. Det betyder, at mange finder os – også i livssituationer hvor netop et godt netværk er vigtigt: Det kan være mennesker, der er ramt af skilsmisse, har haft problemer med misbrug, arbejdsløshed eller andre, der på den ene eller anden måde ønsker at tage et aktivt skridt for at bryde med ensomhed,” siger Simone.

Her kan du læse en artikel om sidste års julefest i Netværkshuset Kastruplund

Om sommeren sker der altid hyggelige ting i Netværkshuset Kastruplund – eksempelvis loppemarkeder som på billedet.

Samtidig er Kastrup også et meget lokalt samfund, og nyheden om huset har allerede forplantet sig solidt i byen.

”Mange brugere fortæller videre om huset til venner og bekendte, og på den måde er der i dag en stor søgning til de aktiviteter, som vi tilbyder,” forklarer Simone.

Flere frivillige i fremtiden

Lige nu er der særligt én ting, der er vigtig for Netværkshuset Kastruplund, og det er at tiltrække flere frivillige:

”Lige nu koncentrerer vi os fuldt ud om at involvere flere frivillige i det daglige arbejde. Vi har et stigende antal brugere, og vi har brug for flere frivillige til at være tovholdere i hverdagen. Brugerne bidrager i høj grad til indholdet i hverdagen, og de frivillige sørger eksempelvis for, at huset har åbent og er ansvarlige for at igangsætte dagens aktiviteter.”

Her kan du se en video om Netværkshuset Kastruplund

I Kastruplund kan Simone afslutningsvis berette om en flok glade og lettede brugere ovenpå den gode nyhed:

”Bevillingen betyder først og fremmest, at der kommer ro på. Der er nu ro til at fortsætte det daglige arbejde, men der er også blevet skabt en masse gejst, som vi skal bruge til at planlægge fremtidige arrangementer og aktiviteter og udvikle huset til glæde for brugerne,” fortæller Simone, der også løfter sløret for nogle af drømmene for huset:

”Vi vil gerne udvikle på vores fysiske rammer og kunne holde åbent forskellige aftener og i weekender. Lige nu glæder vi os dog først og fremmest over den ro, vi har fået til at fortsætte med at være et aktivt hus og et godt, rummeligt netværk i lokalsamfundet i Kastrup,” fortæller hun.

D. 6. juni kl. 16-18 er der infomøde i Kastruplunds lokaler for nye frivillige, og hvis du vil med, bedes du kontakte Simone på simone.paevatalu@rodekors.dk.

Gavebutikken på Christianshavn søger frivillige – vil du være med?

Netop nu søger Røde Kors Hovedstaden frivillige til en ny og spændende gavebutik på Christianshavn, som slår dørene op d. 20. Juni. Læs meget mere her.

I stueetagen i denne fine ejendom på Christianshavn åbner Røde Kors Hovedstaden snart den 14. Røde Kors butik i hovedstaden.

Butikken kommer til at sælge udvalgte genbrugsfund inden for brugskunst, bolig- og køkkenudstyr, nips og lækre accessories. Overskuddet vil gå til Røde Kors’ arbejde for udsatte og sårbare mennesker både i hovedstaden og den store, vide verden.

Gavebutikken på Christianshavn vil blive ledet og drevet af frivillige – og det er her, du kommer ind i billedet! Opgaverne i butikken er mangfoldige, og du vil få mulighed for at prøve kræfter med alt fra servicering af kunder, opsætning af varer til modtagelse af donationer og lagerstyring.

Er det dig, vi står og mangler?

Så kom med til vores næste infomøde i den nye, fine butik på Torvegade 38 tirsdag d. 30. Maj kl. 10:00-11:30

Klik her og tilmeld dig til infomødet!

På infomødet vil du få:

• Et generelt indblik i Røde Kors’ organisation, historie og virke.
  • Et indblik i butikkens nye, spændende koncept og arbejdsopgaver.
  • Mulighed for at drøfte, hvad du ønsker at bidrage med som frivillig i butikken.

Du kan også tilmelde dig ved at kontakte os på telefon 38 33 64 00 eller mail  hovedstaden@rodekors.dk.

Du kan også ansøge om at blive frivillig via dette ansøgningsskema. Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte projektleder Helle Ourø Nielsen hos Røde Kors Hovedstaden på mail rkh.helle.nielsen@rodekors.dk eller telefon 2647 1047.

Vi glæder os til at se dig!

Christina holder mange bolde i luften som mødestedsleder

I flere år har Christina Tønder Bell været mødestedsleder til Røde Kors Indsamlingen, der i år bliver afholdt den 1. oktober. ”Det handler om at skabe en god dag for de frivillige og indsamlerne,” siger hun.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Aygun Meshki (foto)

Den 1. oktober vil frivillige indsamlere igen snøre de gode travesko og stemme dørklokker, når den årlige Røde Kors Indsamling løber af stablen.

Bag de mange indsamlere er en stor gruppe frivillige, der sørger for, at dagen glider godt. Én af dem er Christina Tønder Bell, der de sidste år har været frivillig mødestedsleder hos Røde Kors Hovedstaden.

”Jeg leder et team af omkring 10 frivillige, og jeg sørger for, at alt går godt på selve dagen, og at de frivillige er godt klædt på til at tage imod indsamlerne i vores område,” siger hun.

Røde Kors Hovedstaden er allerede gået i gang med planlægningen af indsamlingen, og i skrivende stund mangler der stadig en håndfuld mødestedsledere.

”Min rolle er at skabe de gode rammer”

I Hovedstaden er i alt 20 mødesteder spredt ud over byen, og Christina Tønder Bell var forrige år mødestedsleder i City-afdelingen, der har mødested på N. Zhales Seminarieskole i Linnésgade 8 tæt ved Nørreport St.

Hun er ikke i tvivl om, hvad det vigtigste ved hendes rolle er:

”Det handler i høj grad om at skabe nogle gode rammer for de frivillige. De skal være klædt på til at tage imod indsamlerne, svare på deres spørgsmål og hjælpe dem, hvis de har brug for det,” siger hun.

Sidste år deltog hun i tre møder over sommeren med den overordnede projektleder hos Røde Kors Hovedstaden og de andre mødestedsledere.

Et par dage før selve indsamlingen blev raslebøsser og andet materiale sendt ud til mødestedet, og på dagen mødtes de frivillige og Christina Tønder Bell til morgenmad og briefing:

”Her gennemgik vi dagens forløb, og hvad vi skulle nå inden kl. 10.30, hvor mødestedet åbnede. Det er vigtigt, at de frivillige er helt med på, hvad de skal gøre og sige, og det er blandt andet min rolle,” siger Christina Tønder Bell.

”Alle skal have en god dag”

På selve dagen er det vigtigt, at man som leder har is i maven og kan holde mange bolde i luften, forklarer hun:

”Som mødestedsleder skal man kunne håndtere mange mennesker og spørgsmål og samtidig bevare overblikket, så det er en god idé, hvis man har erfaring med projektledelse og eventplanlægning, men det er selvfølgelig ikke et krav,” siger Christina Tønder Bell.

Når indsamlerne er færdige, kan de få kaffe og kage ved mødestedet, og her er det vigtigt at hygge om indsamlerne, siger Christina Tønder Bell:

”Det er dejligt, hvis vi kan hygge os på dagen: Både indsamlerne og de frivillige skal have en god dag, så de har lyst til at hjælpe igen næste år, og det er det sjoveste ved mit job – at give folk en god dag,” siger hun.

Røde Kors Hovedstaden mangler stadig en håndfuld frivillige mødestedsledere til Røde Kors Indsamlingen søndag d. 1. oktober. Kontakt projektleder Emilie Brandt på emilie.brandt@rodekors.dk eller telefon 60 43 64 13, hvis du er interesseret.

Christina og resten af holdet af frivillige til sidste års indsamling.

Kampagne for Offerrådgivningen i københavnske busser

I disse uger sætter Røde Kors Hovedstaden fokus på Offerrådgivningen i 11 buslinjer i København. Budskabet er klart: Hvis du har været udsat for en traumatisk oplevelse, kan du døgnet rundt ringe og få støtte af de frivillige rådgivere.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Vi er her, og vi lytter.

Så enkelt er Offerrådgivningens budskab, og i disse uger bliver det endnu mere synligt i København.

I 11 buslinjer bliver der nemlig vist små videoklip og grafiske illustrationer (se dem nederst i artiklen), der sætter fokus på Offerrådgivningens vigtige budskab: Uanset om du har været udsat for noget traumatisk som offer eller vidne, kan du altid få støtte af de frivillige rådgivere.

”Han troede, han skulle dø”

Helle Bygum har været frivillig offerrådgiver i seks år, og hun er i dag aktivitetsleder for Offerrådgivningen. Hun har i løbet af årene talt med utallige borgere, som havde brug for hendes hjælp:

I seks år har Helle Bygum været frivillig offerrådgiver

”Der er mange sager i min erindring, for man glemmer ikke en sag. En sag er altid et menneske i krise, og derfor et menneske man har talt fortroligt med, og hvis sjælelige uro og smerte, man har prøvet at lette,” fortæller hun.

Vil du være frivillig offerrådgiver? Så skriv til os med det samme!

Særligt én sag står stærkt i hendes hukommelse:

”En ung mand blev holdt op på gaden og truet af to unge drenge. De simulerede, at de stak en kniv i maven på ham og truede med at slå ham ihjel. Han fortalte mig, at det værste var, at han troede, han skulle dø, og at han havde følt sig hjælpeløs i øjeblikket,” fortæller Helle Bygum og fortsætter:

”Da vi snakkede det godt igennem, klarede han synligt op og skuldrene faldt ned. Han gik lettet fra Offerrådgivningen, men jeg tænker ofte på ham. Han er desværre ikke alene med den traumatiske oplevelse.”

1.139 fik hjælp sidste år

Offerrådgivningen har eksisteret siden 1997, hvor daværende justitsminister Frank Jensen (S) underskrev, at der skulle oprettes offerrådgivninger i alle politikredse. I dag er der omkring 35 frivillige offerrådgivere i Røde Kors Hovedstaden.

Sidste år hjalp de i alt 1.139 borgere, mens det tal lå på 1.180 i 2015.

Læs mere om Offerrådgivningen her

Bodil er også frivillig rådgiver, og lige nu passer hun Offerrådgivningens døgntelefon:

”Alle kan ringe til os, hvis de har været udsat for kriminalitet eller andre voldsomme begivenheder, som ryster deres liv. Det kan være overfald, voldtægt, tyveri, seksuelle overgreb, trusler eller hævnporno på nettet,” fortæller Bodil og fortsætter:

”Alle kan ringe til os hele døgnet, hvis man har brug for én at tale med. Man kan også mødes med en rådgiver og få en samtale. Uanset hvad er man anonym, og al hjælp er gratis,” siger hun.

Hvis du har brug for hjælp til at håndtere en krise, hvad enten den er stor eller lille, så kan du ringe til Offerrådgivningen på telefon 21 20 91 70 døgnet rundt.

Offerrådgivningen i Hovedstaden er én af de 12 offerrådgivninger, der samlet set dækker hele Danmark. I Hovedstaden bliver Offerrådgivningen drevet og udviklet i samarbejde med Røde Kors Hovedstaden.

Her kan du se, hvordan kampagnen fremstår i busserne:

Hyggelige middage til Danmark Spiser Sammen

I anledningen af Danmark Spiser Sammen i uge 17 var Røde Kors Hovedstaden med til at stable flere middage på benene.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Steven Biccard (foto)

I hele ugen 17 foregik Danmark Spiser Sammen – en landsdækkende kampagne mod ensomhed – og Røde Kors Hovedstaden var også med til at bekæmpe ensomhed ved at arrangere to fællesspisninger.

Middagene blev gjort mulige via et samarbejde med Aktivitetscenter Bispebjerg, der bestod i at invitere de respektive foreningers brugere ”hjem” til hinanden.

Således deltog 14 af Røde Kors Hovedstadens deltagere og frivillige i en middag d. 26/4, som Aktivitetscenteret afholdt, hvor omkring 100 gæster deltog. Aftenen bød på dejlig mad og livlig snak ved bordene, akkompagneret af live musik.

Den gode stemning fortsatte dagen efter, da Røde Kors Hovedstaden inviterede Aktivitetscentrets brugere til frokost. Der var atter nye ansigter og god stemning blandt deltagerne, som var begejstrede for mødet med hinanden og hinandens aktiviteter.

Her kan du se billeder fra middagen hos Aktivitetscenter Bispebjerg:

Kronprinsesse Mary mødte ensomme til middag hos Røde Kors Hovedstaden

Den 27. april var der kongeligt besøg i Røde Kors Hovedstadens lokaler, da H.K.H. Kronprinsesse Mary deltog i en middag med deltagere fra Værket. Se billeder fra middagen her.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Rikke Lynge (foto)

På trods af kulde og regn var det en veloplagt Kronprisesse Mary, der torsdag eftermiddag ankom til middag i Røde Kors Hovedstadens lokaler på Nordre Fasanvej.

Her blev hun blandt andet hilst velkommen af Keld Scharling, formand for Røde Kors Hovedstaden, Hanna Line Jacobsen, præsident i Røde Kors, og Rosa på otte år, der var dagens blomsterpige.

”Lad os skynde os indenfor, du står jo og fryser,” sagde H.K.H. Kronprinsesse Mary blandt andet til Rosa, efter der var blevet taget billeder.

Fokus på ensomhed midt i livet

Kronprinsessen deltog i middagen, da Hendes fond – Mary Fonden – blandt andet støtter projekter, der har fokus på ensomhed.

Et af projekterne er Værket, der er Røde Kors’ landsdækkende netværksgrupper for ensomme voksne. Projektet startede i syv lokalafdelinger i 2015 – herunder Røde Kors Hovedstaden – og i dag er Værket tilstede i 21 byer i Danmark.

Læs mere om Værket her

Omkring 100 borgere deltog i middagen hos Aktivitetscenter Bispebjerg. Foto: Steven Biccard.

Middagen var del af kampagneugen Danmark Spiser Sammen, som arrangeres af Folkebevægelsen mod Ensomhed i uge 17. Her er 70 organisationer – blandt andet Mary Fonden, Røde Kors og Røde Kors Hovedstaden – gået sammen for at bekæmpe ensomhed.

I løbet af ugen har der været afholdt hundredvis af fællesspisninger i hele landet, og Røde Kors Hovedstaden var selv med til at afholde to middage.

Den ene foregik onsdag i samarbejde med Aktivitetscenter Bispebjerg (se billedet til højre), mens den anden blev afholdt i Hovedstadens egne lokaler.

“Danmark Spiser Sammen har igen i år været en stor succes, og vi har været meget glade for at være del af projektet,” fortæller Mona Ulsted, udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden og medlem af arbejdsgruppe for Danmark Spiser Sammen København.

Se alle billederne af H.K.H. Kronprinsesse Marys besøg her.

Gode tilbud til kommende og nye pensionister

I maj måned vil Røde Kors Hovedstaden gerne invitere kommende og nye pensionister til spændende oplæg om de mange muligheder, som livet efter arbejdslivet byder på. Få overblikket over seniordagene her.

”Hmm, hvad skal jeg lave, når jeg går på pension?”

Hvis du er kommende eller ny pensionist, er der masser af muligheder for spændende udfordringer i livet efter arbejdslivet. I maj måned vil vi gerne invitere dig til flere seniordage, hvor du kan møde en række foreninger, klubber, centre og andre fællesskaber for ældre, der alle har gode tilbud og muligheder til dig.

Kom og bliv inspireret! Første gang er onsdag d. 3/5.

Se hele programmet her