Internationalt arbejde

Venskabsprojekter

I Røde Kors Hovedstaden støtter vi hvert år en række af Røde Kors’ projekter ude i verden. I 2015 har vi støttet projekter i Yemen, Cambodia og Malawi. Det er den internationale gruppe, der hvert år vurderer, hvilke projekter Røde Kors Hovedstaden skal støtte. I 2016 støtter vi hovedsageligt projekter i Malawi.

For mere information, kontakt Tom Christensen på tlf.: 40 55 94 47 eller mail: tc@eklconsult.dk

Unge-frivilliggrupper-hjælper-i-lokalomraade-wide

Frivillig til frivillig

I Røde Kors Hovedstaden har vi et venskabssamarbejde med Zomba i Malawi. Det startede i 2014, da to bestyrelsesmedlemmer var på rejse i Malawi. De var blandt andet på besøg i byen Zomba, hvor de første spirer til et tættere venskab blev sået. Efter en mailkorrespondance frem og tilbage, har vi nu fået etableret en samarbejdsaftale med bestyrelsen i Zomba, hvor vi lærer af hinanden og får mulighed for at mærke, at vi er en del af et verdensompændende fællesskab.

I 2015 har vi blandt andet haft fortællinger fra Malawi på generalforsamlingen og Skype-interview med Dansk Røde Kors’ delegat i Malawi. Vi har også haft besøg af tre bestyrelsesmedlemmer fra Zomba. De var ti dage i København, hvor de besøgte flere af vores projekter og lærte om Røde Kors i Danmark. Vi lærte til gengæld om Røde Kors i Zomba, om hvordan de laver organisationsudvikling og førstehjælp og om Malawi generelt. De mange frivillige i vores aktiviteter havde stor glæde af besøget.

I 2016 er det planen, at en gruppe fra Røde Kors Hovedstaden skal på besøg i Malawi. I den internationale gruppe vil vi gerne, i samarbejde med bestyrelsen i Zomba, lave et projekt i Malawi, som handler om kapacitetsopbygning.

Hvis du vil vide mere om samarbejdet med Zomba, så kontakt Tom Christensen på tlf.: 40 55 94 47 eller mail: tc@eklconsult.dk

Katastrofeberedskabet

Katastrofer opstår pludseligt og kræver hurtig handling uagtet størrelse. De små katastrofer kan nogle gange blive overset, da de ikke får samme medieopmærksomhed som de store, og samtidig er de ikke med i den langtrækkende udvikling eller i venskabsprogrammerne. Eksempler på små katastrofer kan være jordskred, oversvømmelser, tørke, epidemier og mindre jordskælv.

I sådanne situationer vil Røde Kors Hovedstaden hjælpe, i den udstrækning vores ressourcer tillader det. Indsatsen kan eksempelvis bestå i små indsamlinger i vores genbrugsbutikker, indsamlinger online samt ikke mindst formidling.

I 2015 har vi blandt andet støttet indsatsen på Lesbos gennem AIA-beredskabet.

Hvis du vil vide mere, eller hvis du har lyst til at hjælpe med frivillig formidling om katastrofeberedskabet, kontakt da Røde Kors Hovedstaden på hovedstaden@rodekors.dk eller ring på tlf.: 38 33 64 00

Formidling af Røde Kors’ internationale arbejde

Hvis du er interesseret i, at oplyse børn, unge eller voksne om Røde Kors’ internationale arbejde, så læs mere om formidling af Røde Kors’ internationale arbejde

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at blive frivillig i Internationalt arbejde?

Så kontakt Røde Kors Hovedstaden på tlf. 38 33 64 00 eller send en mail til hovedstaden@rodekors.dk.

Røde Kors Hovedstaden uddelte underbukser til Hjemløsedagen

Tirsdag den 17. oktober blev Hjemløsedagen afholdt på Nytorv i København, og det var som altid en festlig affære. I Røde Kors Hovedstadens bod blev der uddelt omkring 400 par gratis underbukser, og Nanna Gotfredsen fra Gadejuristen vandt Hjemløseprisen 2017.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Nytorv i det indre København var tirsdag den 17. oktober i de hjemløses tegn. Her var alle interesserede borgere nemlig inviteret med, da Hjemløsedagen blev afholdt.

Temaet i år var kriminalisering af hjemløse, og det spørgsmål blev flittigt debatteret i både taler på scenen og rundt på pladsen.

Gratis underbukser til alle hjemløse

Røde Kors Hovedstaden var som altid med og uddelte både masser af kaffe, kage og ikke mindst gratis underbukser:

”Ligesom sidste år uddelte vi gratis underbukser til hjemløse, og jeg vil skyde på, at vi fik uddelt 400 par,” siger Jannie Julin, der er leder af Omsorgscenter Thorsgade, der er én af Røde Kors Hovedstadens aktiviteter på hjemløseområdet.

I Omsorgscenter Thorsgade kan hjemløse bo i 14 dage, efter de er blevet udskrevet fra hospitalet, men endnu ikke er raske nok til at komme tilbage til gaden.

Der er forskellige grunde til, at det netop er underbukser, der bliver uddelt:

”Vi er så heldige, at vi får doneret tøj, så vi har mulighed for at hjælpe de hjemløse, hvis de eksempelvis mangler et par bukser eller en frakke. Men det er meget sjældent, at vi får doneret underbukser, og samtidig kan vi se, at der er mange hjemløse, der mangler netop underbukser. Derfor har vi de sidste to år uddelt gratis underbukser til Hjemløsedagen,” siger Jannie Julin.

Læs mere om Omsorgscenter Thorsgade her

Gadejuristen vandt Hjemløseprisen

I løbet af dagen blev der holdt flere taler, og én af gæsterne på talerstolen var Nanna Gotfredsen, der er leder og medstifter af Gadejuristen.

Midt i hendes tale blev hun pludselig ’anholdt’ af aktivister fra Idiotiet, der kunne overraske hende med årets Hjemløsepris, som hun modtog på grund af sit store arbejde for de svageste i samfundet.

”Det er en mega anerkendelse af det, vi går og laver i Gadejuristen, og jeg er bragende stolt af den pris,” sagde Nanna Gotfredsen efterfølgende.

432 hjemmestrikkede huer

Mens der blev holdt taler og sunget sange i det store telt, gik en ung kvinde storsmilende rundt på Nytorv med en stor sæk fuld af huer. Hun nåede ikke at tage mange skridt, før hun blev prikket på skulderen af en hjemløs, der blev tilbudt en gratis hue.

”I år har jeg 432 huer med, der forhåbentlig alle sammen bliver uddelt,” fortæller Liv fra projektet Hueforbi, der for 5. år i træk uddeler gratis huer til Hjemløsedagen.

Frivillige fra hele landet sender hende hjemmestrikkede huer, der så bliver uddelt til hjemløse.

”Alle gadens folk er min familie, og det er naturligt for mig at hjælpe,” sagde Liv, før hun fortsatte rundt på pladsen med sin store sæk.

Hjemløsedagen afholdes hvert år den 17. oktober på FN’s Internationale Fattigdomsdag.

Se billeder fra dagen her:

“Det var en rigtig god oplevelse”

Den 29. september gav Mogens Dahl Kammerkor to koncerter for brugerne af Røde Kors Hovedstadens tilbud, og det var nogle fantastiske oplevelser. Den 25. oktober giver koret endnu en koncert, og den kan du gratis komme med til.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Pia Vestergaard Simms (foto)

“Jeg var meget begejstret for koncerten. De var meget nærværende og søde, og det var en rigtig god oplevelse.”

Sådan siger én af de mange kvinder, der den 29. september hørte Mogens Dahl Kammerkor optræde i Røde Kors Herberg for Kvinder i Hvidovre. Her var en stor gruppe af Herbergets beboere, frivillige og ansatte samlet for at nyde en helt særlig oplevelse.

Med bløde sofaer, retro tapet og hyggelamper var opholdsstuen i Herberget perfekt til dagens koncert, der både var intim og rørende. Det var meget tydeligt, at Herbergets beboere nød oplevelsen, og flere blev synligt rørte af de smukke toner og stemmer.

“Sangen mindsker afstanden mellem mennesker”

Koncerten er én ud af i alt fire koncerter, som Mogens Dahl Kammerkor har valgt at give gratis til brugerne af Røde Kors Hovedstaden.

”Med vore koncerter for Røde Kors Hovedstaden vil vi gerne være med til at bakke op om den meget meningsfulde indsats, der ydes. Jeg er fuld af beundring for det arbejde, som Røde Kors står for, og med sangen ønsker vi at bidrage til at forstærke og mærke det fællesskab, som sang og musik i så rigt mål kan være med til,” siger Mogens Dahl og fortsætter:

“Der er en meget kort vej fra menneske til menneske, når sangen er budbringeren.”

Mette Svensson er seniorudviklingskonsulent hos Røde Kors Hovedstaden. Hun fortæller, at det var meget nærliggende at få koret til at optræde for kvinderne på Herberget:

“Det er altid rart at kunne tilbyde sådan en oplevelse til en gruppe mennesker, som måske ellers ikke ville få muligheden,” fortæller hun.

Senere på dagen den 29. september optrådte koret for brugere af Netværkshuset Nørrebro, og den 25. oktober er det brugere af Netværkshuset Kastruplund, der får besøg af koret.

Den 25. oktober giver Mogens Dahl Kammerkor også koncert i Brøndsalen i Det Kongelige Danske Haveselskabs lokaler kl. 15.30. Koncerten er gratis, og du er meget velkommen til at deltage. Se hele invitationen her og husk at tilmeld dig.

Invitation til Hjemløsedagen den 17. oktober

Traditionen tro bliver de hjemløse fejret den 17. oktober, hvor Hjemløsedagen finder sted på Nytorv i København. Læs mere og se hele programmet her.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Thomas Værum Olesen (foto)

Den 17. oktober fra kl. 12-16 vil Nytorv stå i de hjemløses tegn, for her finder Hjemløsedagen sted. I år er temaet kriminalisering af hjemløse, og vi håber, at du har mulighed for at deltage.

Der vil både være musik og underholdning, taler, mindehøjtidelighed og ikke mindst skal årets hjemløsepris uddeles.

Igen i år giver Røde Kors Hovedstaden 500 par underbukser til hjemløse, da vi ved, at der er et stort behov.

Hjemløsedagen arrangeres af en række organisationer – blandt andet Røde Kors Hovedstaden – der arbejder for bedre vilkår og rettigheder for hjemløse. Dagen afholdes altid den 17. oktober, der er FN’s internationale fattigdomsdag.

Se invitationen til Hjemløsedagen her

Følg løbende med på Facebook og læs en artikel om Hjemløsedagen sidste år her.

Røde Kors Hovedstaden samlede 1.822.589 kr. ind

Søndag den 1. oktober samlede Røde Kors ind i hele landet, og det blev en fantastisk indsamling. I hovedstaden blev det endelige resultat på 1,8 mio. kr., mens der på landsplan blev samlet 18,4 mio. kr. ind.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Indsamlere over hele landet gik søndag den 1. oktober på gaden tre timer for at samle ind til Røde Kors’ arbejde i verdens brændpunkter. Og de tre timer var godt givet ud.

For på landsplan kom der 18,4 mio. kr. i indsamlingsbøsserne, og indsamlerne i hovedstaden stod for 1,8 mio. kr. af det beløb.

Både frivillige og brugere fra Terminal 1 og Netværkshuset Nørrebro samlede ind.

“Det er super sejt, at så mange mennesker har valgt at bruge tre timer af deres søndag på at samle ind,” siger Emilie Brandt, der er projektleder for indsamlingen i Røde Kors Hovedstaden.

Se flere billeder fra indsamlingen på Facebook

Hun retter ikke kun high-fives til de mange søndagsfriske indsamlere, men også til de omkring 250 frivillige, som enten har hjulpet til på et af de 20 mødesteder eller givet en hånd med i forberedelserne til selve indsamlingsdagen:

“Hjælpen fra de frivillige har været overvældende, og uden deres indsats ville det slet ikke være muligt at få en indsamling op og køre. Tusind tak til alle de frivillige,” siger Emilie Brandt.

Frivillige og brugere fra Røde Kors Hovedstaden samlede ind

Blandt de mange tusinde indsamlere var også flere frivillige og brugere fra Røde Kors Hovedstadens mange sociale aktiviteter.

En stor gruppe frivillige og brugere fra Netværkshuset Nørrebro og Terminal 1 samlede eksempelvis ind på Nørrebro, og det var en god oplevelse:

“Det var en super dag, og vi havde det rigtig hyggeligt sammen,” fortæller Claus Thestrup, der er koordinator i Netværkshuset Nørrebro.

Han fortæller, at det nu er andet år i træk, at folk fra de to aktiviteter samler ind.

“Og i år var vi endnu flere end sidste år, så det var rigtig godt,” siger Claus Thestrup.

Vil du være frivillig i Røde Kors Hovedstaden? Så kom til et infomøde!

Janne og hendes børnebørn samlede ind i Valby.

I Valby samlede Janne ind med sine to børnebørn på 10 og seks år.

Hun er frivillig i Offerrådgivningen, hvor ofre, vidner og pårørende kan få akut, psykisk hjælp, hvis de har været ude for en traumatisk oplevelse.

Læs også: “I 20 år har Offerrådgivningen brugt hjertet som telefon”

“Jeg har nu samlet ind i 27 år, og mine børnebørn har været med på ruten, siden de blev født,” siger Janne og fortsætter:

“Vi samlede 2094 kr. ind i kontanter, og det blev det næstbedste resultat i Valby. Derudover fik vi omkring 1.200 kr. i MobilePay, og det var vi godt tilfredse med,” siger Janne.

Sidste år blev der samlet 2,5 millioner kr. ind i hovedstaden, mens resultatet på landsplan blev 19,4 millioner kr.

Hvis der ikke har været en indsamler forbi din dør, kan du stadig støtte– sms TAK til 1240 (bidrag på 100 kr.) eller overfør et valgfrit beløb på MobilePay – tlf. 26 30 17 17.

Tak til sponsorerne bag indsamlingen

Der skal samtidig lyde en stor tak til de følgende sponsorer, der var med til at skabe en succesfuld indsamling:

BB fiberbetonTekstil-tryk.dkPågenSøstrene GreneInco, Copenhagen Catering og Mars Celebrations.

“I 20 år har Offerrådgivningen brugt hjertet som telefon”

For 20 år siden startede Offerrådgivningen deres gratis tilbud om akut psykisk hjælp til ofre, vidner og pårørende. Det blev fejret torsdag den 21. september, hvor Røde Kors Hovedstadens offerrådgivere holdt reception i Røde Kors’ Frivillighus på Blegdamsvej.

Af Laura Deichmann og Rikke Lynge (foto)

Offerrådgivningen i Røde Kors Hovedstaden startede i det små med ”Her og Nu Kontakten” i 1997, som dengang rummede fem frivillige rådgivere, der i alt hjalp fem personer det år.

I dag, 20 år senere, tæller Offerrådgivningen 36 erfarne og passionerede rådgivere,og sidste år fik 1.139 personer hjælp og støtte af rådgiverne. De frivillige rådgivere behandler sager anonymt og professionelt og kan døgnet rundt nås på telefon, mens det også er muligt at få et personligt møde med en rådgiver.

For at fejre jubilæet mødte omkring 60 gæster en torsdag eftermiddag op til reception i Røde Kors’ Frivillighus på Blegdamsvej.

Det mærkedes tydeligt på stemningen, at folk var samlet om en stor passion for at hjælpe.

Faglig sparring og gode bekendtskaber synes også at være en motivationsfaktor for alle i selskabet. Blandt de fremmødte var frivillige rådgivere, politi, psykologer og jurister. Det var tydeligt, at alle de fremmødte var stolte af Offerrådgivningens arbejde og markante udvikling gennem årene.

Udviklingschef i Røde Kors Hovedstaden Ole Mikkelsen er flankeret af justitsminister Søren Pape Poulsen (K) og Allan Nyring, ledende politiinspektør ved Københavns Politi.

Medmenneskelige, lyttende og professionelle samtalepartnere gennem 20 år

”I 20 år har Offerrådgivningen brugt hjertet som telefon,” sagde udviklingschef for Røde Kors Hovedstaden, Ole Mikkelsen, i sin tale. Han gav desuden udtryk for, at han er dybt imponeret over Offerrådgivningens store indsats i årenes løb:

”I udfører et meningsfuldt arbejde, der varmer og gør os stolte. En stærk organisation med høj faglighed og et enestående fællesskab er nogle af de egenskaber, som karakteriserer Offerrådgivningen,” sagde Ole Mikkelsen.

Læs mere om Offerrådgivningen her

Imens de mange fremmødte skænkede vin i glassene, og samtalerne gik på kryds og tværs, stillede Else Bundesen, aktivitetsleder i Offerrådgivningen, sig op som næste taler i rækken:

”Vi er medmenneskelige, lyttende og professionelle samtalepartnere. Vi bliver uddannet til og trænet i at kunne tale med kriseramte mennesker, og vi bliver løbende videreuddannet og dygtigere til vores arbejde,” sagde Else Bundesen.

En vigtig indsats, vi alle kan relatere til

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) var også at finde blandt gæsterne til receptionen, og også han holdt tale:

”Det er i sandhed beundringsværdigt, hvad I yder som frivillige. Jeg har stort fokus på, at vi som samfund hjælper ofre på bedst mulig måde, for det er noget, som er vigtigt for os alle,” sagde Søren Pape Poulsen til selskabet, som lyttede intenst og med anerkendende blikke.

Læs også: Kampagne satte fokus på Offerrådgivningen i københavnske busser

”Det kunne være dig, såvel som mig”

For Else Bundesen er det medmenneskeligheden, der driver de frivillige hos Offerrådgivningen:

”Vi påtager os denne opgave, fordi man altid bør hjælpe, og fordi vi kan hjælpe. Vores brugere er ofre, vidner eller pårørende, og det kunne være dig, såvel som mig,” siger Else Bundesen og fortsætter:

”Det er en stor glæde at se et offer, et vidne eller en pårørende få lidt lys i øjnene igen efter en afsluttet samtale. Når vi flytter en bruger fra et sted, hvor der er rigtig slemt at være, til et sted, hvor der er lidt bedre, så er man rigtig glad for at være offerrådgiver,” siger hun.

På trods af Offerrådgivningens vokseværk de sidste 20 år, er der fortsat brug for kompetente frivillige og en lyst til at nå ud til endnu flere borgere: ”Mange flere skal kende og bruge os”, sagde aktivitetsleder Helle Bygum Knudsen, der selv i mange år har været frivillig offerrådgiver.

Brænder du inde med en traumatiserende oplevelse eller en anden chokerende begivenhed, og har du svært ved at komme videre? Så ring til Offerrådgivningen døgnet rundt på telefon 21 20 91 70 og få hjælp.

Find dit mødested til indsamlingen

Søndag d. 1. oktober kl. 10 åbner 20 mødesteder i København dørene for de mange friske indsamlere, der har valgt at samle ind for Røde Kors.

De frivillige på mødestederne glæder sig til at byde de mange indsamlere velkommen. Mødestederne er allerede åbne fra kl. 10, og uanset om du er tilmeldt eller ej, er du meget velkommen til at komme forbi og få en rute. Her kan du se adressen på dit specifikke mødested i Hovedstaden:

Indre Østerbro - Nord

2450 København SV

Ydre Nørrebro

Røde Kors Hovedstaden

Nordre Fasanvej 228, st. (gennem porten)

Indre Nørrebro

Foreningscenteret 'Postkassen'

Amager Landevej 71

2770 Kastrup

Københavnerne samler ind på søndag

D. 1. oktober samler hele Danmark ind til Røde Kors, og det er en blandet skare af familier, kirker, borgere, efterskoleelever og borgmestre, der samler ind her i hovedstaden. Mød nogle af indsamlerne her!

af: Stine Emilie Fløe Dalby, Pia Vestergård Simms (foto) og Steven Biccard (foto)

Socialborgmester i Københavns Kommune, Jesper Christensen, har i en årrække været ude at samle ind for Røde Kors og stiller trofast op med indsamlingsbøssen igen i år.

Hør her, hvorfor Jesper Christensen samler ind:

Du kan tilmelde dig som indsamler her

Når der er indsamling på søndag er det dog ikke kun borgmestre, som du kan være heldig ringer på din dør. Flere skoler, familier og vennepar, benytter muligheden for at samle ind i fællesskab og få en god oplevelse ud af det.

Frikirken, København Vineyard, er ingen undtagelse, når de traditionen tro inviterer til indsamling, gudstjeneste og croissanter. Frikirken består blandt andet af studerende og børnefamilier, der de seneste to år har hjulpet med at samle ind for Røde Kors.

Martin er uddannet folkeskolelærer og præst i frikirken, København Vineyard, der i fællesskab samler ind for Røde Kors.

Tro flytter bjerge og indsamlingsbøtter

”Vi vil ikke være en kirke, der har nok i os selv. Derfor vil vi også gerne samle ind, ” siger 30-årig Martin Walsøe, der er præst i kirken og lægger vægt på, at kirken rækker ud til den hverdag og nutid, som de er en del af – frem for at være en lukket boble.

For hvis tro skal flytte indsamlingsbøsser, er det ikke nok at synge ‘halleluja’.

Fordi indsamlingen har været så hyggelig de andre år, har kirken gjort det til en lille indsamlings-event:

”Vi starter altid med en croissant, efterfulgt af gudstjeneste og frokost. Derefter går alle dem, der har lyst ud og samler ind. Når indsamlerne vender tilbage sørger vi for, at der er kaffe og kage,” fortæller Martin og fortsætter:

”Det er nærmest lidt teambuilding-agtigt, og det synes vi bare er meget fedt.”

De samler ofte ind to og to og for Martin er det blandt andet pga. de hyggelige snakke med hans indsamlingsmakkere, der gør valget om indsamling nemt at prioritere.

Dog tilføjer han: ”Men det er også lidt en hjerteindstilling. Er jeg villig til at bruge min tid på andre mennesker? For man kan nemt sige, at man har for travlt, eller tænke, jeg får måske samlet 1000 kr. ind på min rute – og hvad batter det egentligt? Men der er jo alligevel mange små handlinger, der gør forskellen.”

”Herre Gud, det tager kun tre timer”

En anden, der benytter søndagen til at samle ind med sin makker, er 69-årige Elisabeth Hultcrantz (billedet til venstre), som er én af de garvede indsamlere, der for 10. gang samler ind.

På den måde kan Elisabeth kombinere indsamling med et gensyn med hendes tidligere kollega Katrine og traditionen tro afslutte med et glas Cava i Torvehallerne, efter indsamlingen er i hus.

”Det er jo blevet en hyggelig tradition med Katrine og mig, og så synes jeg også, at det er meget hyggeligt at lave noget frivilligt – og herre gud, det er én gang om året i tre timer,” siger Elisabeth.

Selvom Elisabeth til daglig bor i Gentofte, foretrækker hun at samle ind i andre bydele i Hovedstaden, helst på åbne gader og stræder. ”Jeg synes også, det kan blive lidt pinligt og gå og ”presse” sine naboer,” siger Elisabeth med et skævt smil.

Indsamling i fællesskab

Jacob samler ind sammen med hans datter på ni år og søn på fire i Tårnby.

Modsat Elisabeth, samler Jacob Ingvarsen og hans to børn ind i lokalområdet omkring Tårnby, hvor de selv bor. Det gav, sidste år, noget ekstra til oplevelsen, at de gik fra hus til hus i deres eget nabolag:

”Det var en hyggelig ting at gøre sammen, og så var det jo mine naboer og folk fra det lokale kvarter, der åbnede dørene. Det var da rart at møde dem og få lært dem lidt bedre at kende,” siger Jacob.

Jacob synes, ligesom Elisabeth og Martin, at indsamlingsoplevelsen er bedst i fællesskab:

”Tiden går hurtigt, når man er indsamler sammen med andre. Gør det sammen, og gør det til en leg. Min datter og jeg skiftedes til at tage et hus, og så konkurrerede vi om, hvem der fik samlet mest ind,” siger Jacob.

Selvom indsamling, for mange københavnere, kan være en hyggelig og sjov dag med croissanter, Cava eller gode samtaler og leg – så udelukker det ikke, at indsamlingen samtidig er en nødvendig dag:

”Det der med at Røde Kors er til stede, når krisen rammer – det er for os sindssyg vigtigt,” siger Martin Walsøe og fortsætter: “At der er nogen, der er der og kan give nødhjælp. Og så er det at samle ind jo en nem måde at støtte op og gøre noget godt.”

Vil du samle ind med københavnerne?

Vi samler ind på søndag mellem kl. 11-14.

Som socialborgmester, Jesper Christensen siger, så får hver indsamler får ca. 1000 kroner i bøssen. For det beløb kan Røde Kors give rent drikkevand til ca. 37 mennesker i nød i et helt år.

Tilmeld dig som indsamler her

Til sensommerfrokost med Tryghedsopkald

Stemningen var høj og snakken gik livligt, da Tryghedsopkald var til sensommerfrokost i ‘Hansens Gamle Familiehave’ tæt på Frederiksberg Slot. Her havde tryghedsopkaldere og modtagere muligheden for at mødes ansigt til ansigt – og for nogle blev det første gang de sås efter mange trygge og hyggelige telefonopkald gennem årene.

af: Stine Emilie Fløe Dalby og Lone Israelsen (foto)

Tryghed kan hverken bestilles på recept eller fås i pille-form. Alligevel kan tryghed for enlige ældre, der er nervøse for om hjælpen kommer i tide, være lige inde for rækkevidde – eller i hver fald inden for ’opkalds-vidde’.

Røde Kors Hovedstadens frivilligaktivitet, Tryghedsopkald, tilbyder at enlige ældre kan blive ringet op hver morgen af en frivillig tryghedsopkalder.

”Jeg er hamrende glad for at det kunne lade sig gøre med Røde Kors – og gudskelov at de fandt hende,” siger Tommy til sensommerfrokosten, og refererer til sin tryghedsopkalder Lykke, der har ringet til Tommy siden 1. maj 2016.

Vi pjanker løs

Tommy og tryghedsopkalder Lykke mødes for første gang til sensommerfrokost, hvor der blev grinet og fortalt røverhistorier.

Trods den lange telefonkontakt havde trygheds-matchet, Tommy og Lykke, ikke mødt hinanden før sensommerfrokosten på Frederiksberg, lørdag d. 16. september.

Selvom Tommy havde taget slips og jakkesæt på, i den specielle og festlige anledning, så det ud som om at Tommy og Lykke havde kendt hinanden i årevis.

”Jeg ved godt, at jeg snakker som et vandfald,” siger Tommy til frokosten og fortsætter: ”Men Lykke er en dejlig lytter.”

Selvom Tommy og Lykke ikke har alderen tilfælles, så mener Lykke, at humoren er et fællestræk for dem begge:

”Vi griner ret meget sammen, når vi ringes ved. Han siger selv, at han er lidt drillesyg,” siger Lykke, hvorefter Tommy irettesætter hende med et skævt smil: ”Nu siger du humor, men jeg pjanker.”

Tommy bestræber sig dog på ikke at være for sjov hele tiden, for Lykke skulle nødig tro, at han er dement, fortæller Tommy smilende.

Hvad skal man med besøgsvenner, når man har Lykke

Tryghedsopkald er selvfølgelig ikke kun sjov og ballade. Tommy er godt klar over, at Lykkes telefonopkald også er en kontrol af om han har det godt, og som han selv siger, er i live.

Derfor var det også en skelsættende dag for Tommy, da Lykke begyndte at ringe ham op for over et år siden:

”Jeg er først blevet tryg her den 1. maj i 2016,” siger Tommy, der foruden at være mere tryg, også er blevet mere glad. Derfor er der ingen grund til besøgsvenner fra kommunen, for som Tommy siger: ”Så har jeg rigeligt med Lykke.”

Selvom det er hyggeligt at have lange telefonsamtaler og lytte til Tommys historier og vittigheder i weekenden, så er der også nogle dage, hvor det bare er et ’hej og farvel’, når Lykke og Tommy ringes ved.

Det sker ofte, når Lykke er på arbejde, og for at gribe situationen professionelt an, siger Tommy bare ”Yes og good-bye” – han ved godt, hvornår Lykke har travlt og hvornår hun har mere tid, og det er helt i orden.

Da Lykke valgte at blive frivillig i Røde Kors var det blandt andet på grund af, at Tryghedsopkald er en aktivitet, der kunne passe ind i en travl hverdag:

”Jeg kom til et introduktions-møde i Røde Kors Hovedstaden, hvor jeg skrev jeg mig op til nærmest al ting – men så kunne jeg godt se, at jeg måske ikke kunne overskue det hele. Men det med at ringe til en person, det var jo ikke noget stort problem. Det er super hyggeligt og jeg ringer hver dag mellem kl. 6 og 9,” siger Lykke.

Jutta er næsten som en veninde

Jasmin (tv) og Jutta (th) mødes for første gang til sensommerfrokost, efter at Jasmin har ringet til Jutta i over et år.

Ved et andet bord til sensommerfrokosten på Frederiksberg sad Jasmin og Jutta og udvekslede historier.

For Jasmin, der har været tryghedsopkalder for Jutta i et år, er morgenritualet: at ringe til Jutta, ligeledes blevet mere end bare et opkald:

”Efter det her års tid så føler jeg næsten hun er som en veninde, jeg skal ringe til for at høre, hvordan hun har det og om hun er okay,” siger Jasmin, der til daglig arbejder i en Vuggestue.

”Jeg er meget glad for Jasmin og nu er jeg jo rolig om morgen, når jeg står op,” siger Jutta, da de to for første gang mødtes til sensommerfrokost på Frederiksberg.

Jutta havde forinden spurgt Jasmin, hvordan hun egentlig så ud, så hun kunne finde sin tryghedsopkalder til frokosten, mellem de i alt 11 trygheds-match, der var til stede på selve dagen.

Du kan læse mere om Tryghedsopkald her.

Se billeder fra frokosten her:

Samaritter bevarede overblikket da vejret gik amok til halvmaraton

Lynnedslag, hagl og fossende vandmasser skabte panik, da tusinder af løbere blev ramt af voldsomt uvejr ved Copenhagen Half Marathon. Men Røde Kors samaritter på stedet bevarede roen og overblikket, fortæller vagtleder Ole Lund Jakobsen.

Massiv monsunregn, haglbyger og gentagne lynnedslag i målområdet ved søndagens Copenhagen Half Marathon betød, at beredskabet og løbsledelsen stoppede løbet. På det tidspunkt var der kaotiske tilstande i målområdet ved Fælledparken i København med flere tilskadekomne på grund af lynnedslagene.

”Det emmede af panik og kaos i målområdet. Men ikke hos Røde Kors-samaritterne”, beretter vagtleder Ole Lund Jakobsen fra Hovedstadens Samaritterkorps.

”Da vi efter få minutter konstaterer, at det faktisk var to lyn, der var slået ned ved siden af samaritter-vagten og ikke et terrorangreb, stod jeg og Johannes – der var vagtleder for start/mål området – med 40 ufatteligt rolige og fattede samaritter,” fortæller Ole.

Der opstod dramatiske scener, da den voldsomme lyd fra lynnedslag bragede gennem området. Kampklædt politi med maskingeværer viste sig pludselig i gadebillet, da man frygtede et terrorangreb.

Fire måtte køres væk i ambulance

22.000 løbere deltog i løbet og mange var nået i mål, da det voldsomme uvejr ramte Østerbro og Fælledparken. Desuden var der i målområdet en del tilskuere. Fire personer måtte køres væk i ambulance, efter at de var blevet berørt af hændelser i forbindelse med lynnedslaget. De var dog ikke kommet alvorligt til skade og blev umiddelbart behandlet i samaritter-vagten.

”På trods af det kaos, der herskede rundt om os, da helvede var brudt ud, var det en fornøjelse og tankevækkende at se dygtigt og professionelt Røde Kors-arbejde. Selvom vi var samaritter fra 11 forskellige afdelinger, betød vores solide uddannelse, gode samarbejde og imponerende indsats at jeg som overordnet vagtleder stolt kunne melde tilbage til beredskabet: ”We f***** got this,” skriver Ole i et indlæg på samaritternes interne forum.

Vagten blev brugt som ly

Samaritterne behandlede en del nedkølings-skader blandt deltagerne, fordi mange løb i haglvejret og i det fossende kolde vandløb, som strækningen ved målområdet hurtigt udviklede sig til. Samaritter-vagten blev hurtigt åbnet for andre samaritter på ruten og løbsdeltagere, der søgte ly for vandmasserne.

Ole oplyser, at der fra uvejret begynder til der atter er ro over situationen, gik op mod halvanden time.

Politi, beredskab og den arrangørende klub Sparta har meddelt, at de er imponerede over samaritternes indsats og har kun rosende ord til overs for arbejdet søndag, oplyser Ole.

Det var Hovedstadens Samaritterkorps, der stod for indsatsen sammen med samaritter fra Albertslund, Gladsaxe, Glostrup, Køge, Lyngby, Næstved, Roskilde, Tølløse, Vejle og Aarhus.

Samaritterkorps siden 1911

Artiklen er skrevet af Brian Pabst og oprindeligt bragt på www.mitrodekors.dk.

Gymnasier samler ind: “Hvad er pointen i at lade vær?”

Syv gymnasier i Hovedstaden er klar til at samle ind for Røde Kors og lade eventuelle tømmermænd blive hjemme, når der søndag d. 1. oktober er landsindsamling. Samtidig konkurrerer gymnasier i hele landet, om at få flest indsamlere og vinde en koncert med Suspekt på deres gymnasium.

af: Stine Emilie Fløe Dalby og Rikke Lynge (foto)

Et af de gymnasier i Hovedstaden, der har flest tilmeldte indsamlere er Rysensteen Gymnasium, der lige nu med lynets hast nærmer sig 50 tilmeldte ruter, som er nok til at kunne deltage i lodtrækningen om, at vinde en koncert med Suspekt.

Du kan se her, hvilket gymnasium, der lige nu fører konkurrencen og hvor mange tilmeldte ruter gymnasierne hver især har.

På Rysensteen Gymnasium er det ikke mindst de fem ihærdige elever og indsamlings-ambassadører: Anita, Beate, Adrian, Andreas og Nina, der med gåpåmod har været med til at motivere deres kammerater til at samle ind d. 1. oktober.

Da jeg møder de fem gymnasieelever, har de trodset regnvejret i deres frokostpause, og er i gang med at hænge Røde Kors flyers på cyklerne ude foran gymnasiet.

Justin Bieber er ikke konkurrent i år

Beate fra 2.U er generelt optimistisk i forhold til at få gymnasie-kammeraterne motiveret til at samle ind. Det kan endda blive betydelig lettere i år, nu da ambassadørerne ikke skal konkurrere med selveste Justin Bieber, der sidste år spillede koncert på indsamlings-dagen den første søndag i oktober.

Adrian og Andreas fra Rysensteen Gymnasium var i fuld gang med at sætte Røde Kors flyers på cyklerne i frokostpausen.

I år har Rysensteen Gymnasium allerede flere tilmeldte indsamlere end sidste år, og kampagne-ideerne blandt ambassadørerne fejler ikke noget:

”Der er jo koncerterne med Suspekt og P3 Lågsus, og så har vi også selv arrangeret vores egne konkurrencer. Den klasse, der har flest indsamlere vinder f.eks. torsdagssnegle fra ’Grams Lækkerier’ lige rundt om hjørnet,” siger Anita fra 2.U.

Hvorfor skulle du ikke hjælpe?

Det er dog ikke kun de mange præmier, der lokker Rysensteen-eleverne ud med indsamlingsbøsserne. Adrian fra 2.A er f.eks. opmærksom på at konfrontere sine venner direkte:

”Hver gang jeg støder på mine venner her på gymnasiet, så spørger jeg: Skal du med til indsamling? Jeg siger også altid, at det er en søndag fra 11-14, og at du sandsynligvis alligevel ikke skal noget i det tidsrum,” siger Adrian.

Han understreger, at det er vigtigt at gøre indsamlingen til et samtaleemne, i stedet for kun at nævne indsamlingen i en tilfældig folkemængde til morgensamling. For Adrian er motivationen for at samle ind dog meget enkelt:

”For hvorfor skulle du ikke hjælpe,” spørger Adrian og fortsætter ”Hvad er pointen i at lade vær?”

Anita tilføjer enstemmig: ”At samle ind er jo ikke noget, der er krævende som sådan. Det kunne være hvilken som helst søndags-aktivitet, som at se en film eller bare gå en hyggelig tur med familien, kæresten eller en ven.”

Ambassadørerne er enige om, at kombinationen af en god ven og en indsamlingsbøsse i hånden er en let måde at gøre noget godt for andre mennesker – og så ville det selvfølgelig være et fedt indspark til en såkaldt ‘Rys-fest’, hvis de vandt konkurrencen om at få Suspekt til at spille på deres gymnasium, som Andreas fra 2.A påpeger.

For at være med i lodtrækningen om en koncert med Suspekt skal mindst 100 elever møde op på selve indsamlings-dagen, svarende til 50 tilmeldte ruter fra et gymnasium.

Lodtrækning om SKAM-billetter

I år deltager gymnasie-indsamlerne i Hovedstaden også i lodtrækningen om, at vinde teaterbilletter til forestillingen SKAM på Aveny-T.

Det kræver blot, at du er tilmeldt i gymnasie-indsamlingen og møder op på selve indsamlingsdagen – så kan dig og din indsamlingsmakker vinde en teatertur.

Andre gymnasier i Hovedstaden er allerede med i kampen om at få flest indsamlere.

Heriblandt Sankt Annæ Gymnasium, Niels Brock Internationale Gymnasium, Ingrid Jespersens Gymnasieskole, Christianshavns Gymnasium, Gefion Gymnasium og Falkonergårdens Gymnasium og HF.

Bliv gymnasie-indsamler

Er du selv gymnasieelev eller kender du én der er, kan du tilmelde dig som indsamler her og enten støtte eller prøve at slå Rysensteen i gymnasie-konkurrencen.

Du kan også følge gymnasie-indsamlingen på Facebook.

Er gymnasietiden forbi, skal du ikke føle dig snydt – du også melde dig som indsamler her.