Internationalt arbejde

Venskabsprojekter

I Røde Kors Hovedstaden støtter vi hvert år en række af Røde Kors’ projekter ude i verden. I 2015 har vi støttet projekter i Yemen, Cambodia og Malawi. Det er den internationale gruppe, der hvert år vurderer, hvilke projekter Røde Kors Hovedstaden skal støtte. I 2016 støtter vi hovedsageligt projekter i Malawi.

For mere information, kontakt Tom Christensen på tlf.: 40 55 94 47 eller mail: tc@eklconsult.dk

Unge-frivilliggrupper-hjælper-i-lokalomraade-wide

Frivillig til frivillig

I Røde Kors Hovedstaden har vi et venskabssamarbejde med Zomba i Malawi. Det startede i 2014, da to bestyrelsesmedlemmer var på rejse i Malawi. De var blandt andet på besøg i byen Zomba, hvor de første spirer til et tættere venskab blev sået. Efter en mailkorrespondance frem og tilbage, har vi nu fået etableret en samarbejdsaftale med bestyrelsen i Zomba, hvor vi lærer af hinanden og får mulighed for at mærke, at vi er en del af et verdensompændende fællesskab.

I 2015 har vi blandt andet haft fortællinger fra Malawi på generalforsamlingen og Skype-interview med Dansk Røde Kors’ delegat i Malawi. Vi har også haft besøg af tre bestyrelsesmedlemmer fra Zomba. De var ti dage i København, hvor de besøgte flere af vores projekter og lærte om Røde Kors i Danmark. Vi lærte til gengæld om Røde Kors i Zomba, om hvordan de laver organisationsudvikling og førstehjælp og om Malawi generelt. De mange frivillige i vores aktiviteter havde stor glæde af besøget.

I 2016 er det planen, at en gruppe fra Røde Kors Hovedstaden skal på besøg i Malawi. I den internationale gruppe vil vi gerne, i samarbejde med bestyrelsen i Zomba, lave et projekt i Malawi, som handler om kapacitetsopbygning.

Hvis du vil vide mere om samarbejdet med Zomba, så kontakt Tom Christensen på tlf.: 40 55 94 47 eller mail: tc@eklconsult.dk

Katastrofeberedskabet

Katastrofer opstår pludseligt og kræver hurtig handling uagtet størrelse. De små katastrofer kan nogle gange blive overset, da de ikke får samme medieopmærksomhed som de store, og samtidig er de ikke med i den langtrækkende udvikling eller i venskabsprogrammerne. Eksempler på små katastrofer kan være jordskred, oversvømmelser, tørke, epidemier og mindre jordskælv.

I sådanne situationer vil Røde Kors Hovedstaden hjælpe, i den udstrækning vores ressourcer tillader det. Indsatsen kan eksempelvis bestå i små indsamlinger i vores genbrugsbutikker, indsamlinger online samt ikke mindst formidling.

I 2015 har vi blandt andet støttet indsatsen på Lesbos gennem AIA-beredskabet.

Hvis du vil vide mere, eller hvis du har lyst til at hjælpe med frivillig formidling om katastrofeberedskabet, kontakt da Røde Kors Hovedstaden på hovedstaden@rodekors.dk eller ring på tlf.: 38 33 64 00

Formidling af Røde Kors’ internationale arbejde

Hvis du er interesseret i, at oplyse børn, unge eller voksne om Røde Kors’ internationale arbejde, så læs mere om formidling af Røde Kors’ internationale arbejde

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at blive frivillig i Internationalt arbejde?

Så kontakt Røde Kors Hovedstaden på tlf. 38 33 64 00 eller send en mail til hovedstaden@rodekors.dk.

Emma har en mission – nu skal budskabet om indsamlingen spredes i byen!

Cykelflyers, plakater og røde kors er klar til at fylde bybilledet og minde københavnerne om, at Røde Kors samler ind i hele landet den 1. oktober. Emma efterlyser dog dine cykelmuskler i starten af september til at hjælpe med at fuldføre missionen.

Af: Stine Emilie Fløe Dalby

Søndag d. 1. oktober er der traditionen tro igen landsindsamling hos Røde Kors, og her vil tusindvis af frivillige gå på gaden i den gode sags tjeneste.

Derfor har Emma Becker, der er kampagne- og eventpraktikant hos Røde Kors Hovedstaden, smurt cykelkæden og lagt flyers og plakater parat, så københavnerne i september vil blive mindet om, at de kan melde sig som indsamlere:

“Det er selvfølgelig utrolig vigtigt, at så mange som muligt melder sig som indsamlere, og derfor skal indsamlingen være synlig i bybilledet her i september, så så mange som muligt husker at sætte et kryds i kalenderen den 1. oktober,” fortæller Emma.

Hop på cyklen i din bydel en enkelt time eller to

Emma har de seneste uger nøje planlagt og tilrettelagt forskellige cykelruter og stop, hvor flyers og plakater skal afleveres eller hænges op. Hun har på forhånd lavet aftaler med diverse kulturhuse, museer, apoteker og så videre i byen, og fået tilladelse til at lægge materialer hos dem.

Så det er nemt og lige til højrebenet at lufte cyklen, hunden eller kæresten og støtte Røde Kors med at sprede et vigtigt budskab.

Ved du allerede, at du gerne vil samle ind? Tilmeld dig med det samme her!

“Budskabet skal ud den første uge af september, så det er tidsmæssigt en fleksibel cykeltur. Du kan bruge ca. to timer i uge 36, når det lige passer dig – eller du kan bruge en time, tage på café i solskinnet, og fortsætte turen når kaffekoppen er tom,” siger Emma og fortsætter:

“Du behøver ikke at vinde ‘Tour de France’, så længe budskabet kommer ud,” tilføjer Emma grinende.

Hvornår på dagen eller ugen det bliver gjort er derfor op til den enkelte. Det vigtigste er, at vi kommer ud til alle de aftalte steder, hvorfor det skal lægge inden for stedernes åbningstider.

For hver en indsamler tæller. I gennemsnit får en indsamler 1000 kr. i bøssen pr. rute. For det beløb kan man f.eks. sikre mad til tre katastroferamte familier i en måned.

I Danmark er pengene med til at gøre en forskel for nogle af samfundets mest sårbare grupper, såsom flygtninge, udsatte børnefamilier og ensomme ældre rundt omkring i landet.

Skriv til Emma og vælg en cykelrute

Hvis du er frisk på at hjælpe Emma så skriv til hende på rkh.emma.becker@rodekors.dk – så får du en cykelrute, der passer dig. Der er cykelruter både i København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør.

Så bliv ikke overrasket næste gang du ser et rødt kors blafre på cyklerne ved din station. I så fald er Emmas cykelmission lykkedes.

Gå med Røde Kors Hovedstaden til Copenhagen Pride Parade

I anledningen af Copenhagen Pride Parade inviterer Røde Kors Hovedstaden dig og dine venner til at gå med d. 19. august for at fejre mangfoldigheden i hovedstaden.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Røde Kors Hovedstaden har i år 100 års jubilæum som lokalafdeling, og det bliver særligt fejret i disse måneder. For at fejre jubilæet og mangfoldigheden i hovedstaden, deltager Røde Kors Hovedstaden derfor i Copenhagen Pride Parade, der finder sted lørdag d. 19. august.

Vi mødes ved Frederiksberg Rådhus kl 12.30 og går sammen i optoget mod Københavns Rådhusplads. Paraden starter kl 13.00 og går gennem det centrale Vesterbro og slutter med et brag af en folkefest. Tempoet er roligt og de 3,9 km vil tage ca. to timer at tilbagelægge.

Alle er velkommen til at gå med Røde Kors Hovedstaden, uanset om du er frivillig i vores organisation eller ej. Det bliver ikke det samme uden dig, så tag dine venner og familie under armen, og  deltag sammen med os.

Hvis du har svært ved at gå de 3,9 km, forsøger vi at hjælpe med en løsning, så skriv endelig til rkh.events@rodekors.dk.

Tilmelding

Skriv til rkh.events@rodekors.dk, senest den 14. august, hvis du ønsker at deltage. Vi håber, at du vil invitere dine venner og dele begivenheden på Facebook.

Så er jubilæumsudstillingen i gang!

I anledning af Røde Kors Hovedstadens jubilæum bliver der netop nu udstillet billeder af frivillige på centrale pladser i København. Mandag d. 31/7 startede udstillingen på Christianshavn Torv.

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen, Marie Frost (foto) og Lone Israelsen (foto)

I 2017 fylder Røde Kors Hovedstaden 100 år, og for at skabe synlighed om jubilæet vil en vandreudstilling de næste fire uger være at finde på forskellige pladser og torve i København.

Der blev både uddelt bolsjer og talt om Røde Kors Hovedstadens arbejde på udstillingens første dag på Christianshavns Torv.

I går åbnede udstillingen på Christianshavn Torv, hvor den er at finde ugen ud. Herefter vandrer udstillingen videre til Vesterbros Torv (uge 32), Sankt Hans Torv (uge 33) og Den Røde Plads (uge 34).

Se flere billeder af udstillingens første dag på Facebook!

I alle hverdagene i de givne uger er frivillige fra Røde Kors Hovedstaden til stede ved udstillingen fra kl. 10-13 for at fortælle interesserede borgere om jubilæet og de mange sociale aktiviteter i Hovedstaden.

“Det var en rigtig god dag i går, og der blev taget godt imod udstillingen. Der var mange, der gerne ville høre om vores aktiviteter, og vi fik uddelt en masser flyers og Røde Kors-bolsjer. Vi håber, at en masse lokale borgere vil nyde udstillingen, mens den vandrer rundt i byen,” siger Mette Svensson, senior udviklingskonsulent i Røde Kors Hovedstaden.

Metrohegn og vandreudstilling

Udstillingen på de forskellige pladser er ikke det eneste, der bliver gjort i anledning af jubilæet for at skabe opmærksomhed.

I starten af juli blev en række værker nemlig monteret på Metrohegnet ved Nørrebroparken, hvor de vil hænge resten af året (se billederne nedenunder her).

Derudover vil værkerne også blive udstillet i et mindre format på rådhuse, biblioteket, kulturhuse mm. i de fire kommuner, som Røde Kors Hovedstaden dækker (København, Frederiksberg, Dragør og Tårnby). Denne udstilling starter start august og vil vandre fra sted til sted frem til slutningen af året.

Vågetjenesten indgår samarbejde med Frederiksberg Hjemmepleje

Fremover vil frivillige fra Røde Kors Hovedstaden være med til at våge over døende borgere i deres egne hjem på Frederiksberg.

Af: Anne Dandanell Rønne-Nielsen og Steven Biccard (foto)

Vågetjenesten og Frederiksberg Hjemmepleje har fra juni indgået et samarbejde, så frivillige vågere nu også vil våge for de døende i borgernes egne hjem på Frederiksberg. Indtil nu har Vågetjenesten samarbejdet med 11 plejecentre i Frederiksberg Kommune samt Frederiksberg Hospital.

Vågetjenestens formål er, at ingen skal dø alene, med mindre de selv ønsker det. De frivillige vågere udfører ingen plejeopgaver og er kun til stede for at give menneskeligt nærvær til den døende.

Vibeke Johansen (til højre i billedet) er palliativ sygeplejerske i Frederiksberg Hjemmepleje, og hun har været med til at etablere samarbejdet med Røde Kors Hovedstaden. På billedet trykker hun hånd med Pia Tjørnehøj, der er intern koordinator på seniorområdet i Røde Kors Hovedstaden.

Vibeke Johansen glæder sig til samarbejdet og forudser, at det vil dække et stort behov hos både pårørende og personale:

”Personalet har rigtig mange opgaver, og det kan være svært for dem at gå fra de døende, når de skal videre til de næste borgere,” siger Vibeke Johansen og fortsætter:

”Med dette samarbejde kommer vågerne til at udføre en vigtig rolle og bidrage med noget helt unikt: menneskelig tilstedeværelse og nærvær som ikke er bundet op på en plejeopgave. I Frederiksberg Kommune har vi den målsætning, at alle skal have en værdig død, og det vil samarbejdet med Vågetjenesten i høj grad bidrage til,” fortæller hun.

Læs mere om Vågetjenesten her

Når det sundhedsfaglige personale fra Frederiksberg Hjemmepleje fremover vurderer, at en borger har omkring et døgn tilbage af livet, kan personalet kontakte Vågetjenestens team på Frederiksberg. Herefter udarbejder den frivillige teamleder en vagtplan, og Vågetjenesten sigter mod, at de frivillige kan våge over den døende både dag og nat. Hvis de pårørende ikke ønsker det, vil Vågetjenesten naturligvis ikke blive tilkaldt.

Den første vågeopgave har allerede fundet sted, og her vågede en frivillig over en døende i fire timer, hvilket de pårørende var meget taknemmelige for.

”Her gjorde jeg en forskel”

Vinnie Lafrenz har været frivillig i Vågetjenestens team på Frederiksberg i to år.

Vinnie Lafrenz har været frivillig i teamet på Frederiksberg i to år. For hende er det frivillige arbejde utrolig meningsfuldt, og det giver hende meget:

”Man gør noget godt for både den døende og for de pårørende,” siger hun og fortsætter:

”Ofte er de pårørende også til stede noget af tiden, og en gang mødte jeg en datter, som havde siddet i et helt døgn hos sin døende mor. Hun havde ikke turde gå, så hun var glad og lettet, da jeg kom, og efter en kort gåtur kom hun tilbage med fornyet energi.”

Vågetjenesten udvider til Bispebjerg Hospital

Udover at være tilstede med opmærksomhed og nærvær kan vågeren eksempelvis læse højt fra en bog eller synge en sang. Der er i alt omkring 110 frivillige i Vågetjenestens fem teams, og der våges på plejehjem, i hjemmet og på hospitaler i hovedstadsområdet.

Vinnie Lafrenz kan varmt anbefale andre at melde sig som frivillige:

”Jeg har haft mange rigtig gode oplevelser som våger. Som våger handler det om at komme med det overskud, man har og være med til at skabe en god stemning for de døende og for de pårørende.”

Hør podcast med Sif og Helge, der begge er frivillig vågere

For at blive frivillig kræver det, at du er over 25 år, har en vis robusthed og erfaring med døden enten professionelt eller personligt. De frivillige deltager ikke i behandlingen eller plejen af den døende, men er udelukkende tilstede for at give medmenneskelig omsorg, skabe ro og tryghed. Vågerne tilkaldes, når personalet vurderer, at det forventede dødstidspunkt ligger inden for 1-2 døgn.

Vågetjenesten startede i Røde Kors Hovedstaden i 2011 med to teams på henholdsvis Østerbro og Nørrebro, men i dag omfatter tjenesten også Amager, Frederiksberg og Valby.

Kunne du tænke dig at blive frivillig våger? Så kontakt Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller skriv til os på rkh.seniorkooordination@rodekors.dk.

Netværkshuset Kastruplund holdt sommerfest og fødselsdag

Lørdag d. 1/7 holdt Netværkshuset Kastruplund fest – både for at fejre sommeren og Netværkshusets tre-års fødselsdag. På trods af ustadigt sommervejr var der fulde huse i det hyggelige Netværkshus, og det var en dejlig fest. Se alle billederne her!

Af: Ulrik Stavnsbjerg Offersen og Lone Israelsen (foto)

Musik, loppemarked, godt humør og gode mennesker.

På trods af at solen gemte sig lidt, blev det en dejlig dag, da Netværkshuset Kastruplund lørdag d. 1/7 holdt sommer- og fødselsdagsfest. De mange deltagere kunne både nyde musik fra liveband, kaste sig ud i fællessang, gøre et godt loppefund og meget mere.

Netværkshuset Kastruplund er et mødested i Kastrup for de 20-65-årige, som savner flere relationer. Her er der plads til mennesker med forskellige aldre og baggrunde, som mødes til fælles oplevelser og erfaringsudveksling.

Læs mere om Netværkshuset Kastruplund her

Vil du gerne blive frivillig eller begynde at komme i Netværkshuset Kastruplund? Så kontakt den daglige leder, Simone, på simone.paevatalu@rodekors.dk eller telefon 28 11 18 60.

Se alle billederne fra festen her

Så kan der købes gaver i Gavebutikken på Christianshavn!

Tirsdag d. 20 juni åbnede den 14. genbrugsbutik i Røde Kors Hovedstaden, og det blev en dejlig dag fuld af taler, godt samvær og ikke mindst gaver. Butikken ligger på Torvegade 38 på Christianshavn.

af Lene Nørgaard Lau, Lone Israelsen og Marie Brandt (foto)

Farverige balloner blafrer udenfor på gelænderet i det centrale Christianshavn, og indenfor summer det af liv, lys og ikke mindst varme.

Snakken går, så det snurrer i ørene, og de mange mennesker kigger nysgerrigt på de flotte ting, der pryder hylderne denne dag: Én tager en gul kande i hånden, kigger på prisen og taler med sidemanden, mens andre beundrer det store, røde kors, der pryder den ene væg.

Se video fra åbningsdagen her!

I hele butikken står spændte gæster, der har glædet sig til at se den nyeste genbrugsbutik i Røde Kors Hovedstaden. Butikken ligger på Torvegade 38 på Christianshavn, og bag disken står to af butikkens frivillige, Anette og Birgit, klar til at sælge gaven, der giver igen.

”Derfor er genbrugsbutikkerne så vigtige”

Pludselig bliver der stille, og Hanna Line Jakobsen – præsidenten for Røde Kors – går i gang med at holde sin tale.

Hun fortæller om nødhjælpsarbejdet, de store katastrofer i Yemen og Syrien, og om når hun møder op i ministeriet for at få hjælp.

”Så bliver jeg altid spurgt, ’hvad kommer du selv med?’, og når jeg så fortæller, at jeg faktisk har penge med, så er de mere villige til at lytte,” fortæller hun og fortsætter: ”Derfor er genbrugsbutikkerne så vigtige, og de er i øvrigt også en gevinst for klimaet på grund af genanvendeligheden,” siger hun.

Et øjeblik efter står hun klar med en saks og klipper et stykke af den røde stykke snor over. “Så vil jeg gerne have lov til at erklære butikken for åben,” siger hun og kæmper lidt med det røde snor, da saksen tydeligvis ikke er den skarpeste.

“Ahhh..det er en genbrugssaks,” udbryder hun, da det til sidst lykkes at få snoren klippet over, hvilket medfører høje klapsalver og grin fra de mange besøgende.

Det er i øvrigt 9. gang, at den samme røde snor er med til åbningen af en butik. Der bliver nemlig kun klippet et lille stykke af hver gang, så der tænkes genbrug i selv de mindste detaljer.

Gaven, der giver igen

Gavebutikken på Christianshavn er lidt speciel, for den sælger gaver: Hvis man finder en lækker ting i butikken, vil den blive pakket flot ind af butikkens frivillige, så man er helt klar til at give en gave.

Og der er tale om specielle gaver, for de giver nemlig igen. Butikkens overskud støtter de mest sårbare, så når man køber gaver fra Gavebutikken på Christianshavn giver man en gave til mennesker, der har mest brug for hjælp.

Følg Gavebutikken på Christianshavn på Facebook!

Anne Thomsen er butiksleder i Gavebutikken på Christianshavn.

Efter talen fra Hanna Line Jakobsen går snakken løs igen, og folk mingler rundt mellem hinanden. En af de hjemløse fra Christianshavns torv er også kommet forbi. Han tager lidt mad fra buffeten, taler lidt med de andre og siger pænt tak for maden, da han går igen.

To piger, som arbejder tæt på butikken, kommer forbi for at sige hej og tillykke. De havde taget en pause i dagens arbejde og køber nogle små glasting, og efter 20 minutters åbningstid har der været 10 ekspeditioner i butikken

Læs mere om de 14. genbrugsbutikker i Røde Kors Hovedstaden her!

Nogle har også gaver med til butikken, som jo altid tager godt imod genbrugsguldet.

En dame kommer og donerer en sød rund vase med en rød rose i, og en mand fortæller, at han er gift med en af de frivillige i butikken, og han har lovet at give en hånd med, hvis det kniber en dag.

Butiksleder Anne Thomsen har travlt med at komme rundt og hilse på alle. Det har været nogle lange dage op til åbningen, siger hun, da de sidste ting skulle på plads før den store dag. ”Det er dejligt at se så mange mennesker, og mine ører snurrer helt,” siger Anne og smiler.

Se de flotte billeder fra åbningen her!

Københavnerne smed tøjet for verdens udsatte

Danmarks største tøjindsamling – Røde Kors kampagnen Smid Tøjet – har for tredje år i træk fundet sted i hele landet i maj. Formålet med kampagnen er at engagere danskerne i at donere genbrugsguldet, og i Hovedstaden bød kampagnen blandt andet på Smid Tøjet Zumba og morgenkaffe.

Af: Clara Hennecke Mikkelsen

For tredje år i træk opfordrede Røde Kors i maj danskerne til at smide tøjet i den gode sags tjeneste. I år foregik det i samarbejde med TV2, der både har været rundt i landet og sendt spændende og lærerige udsendelser om tøj, der får nyt liv.

”Formålet med Smid Tøjet kampagnen har både været at samle en masse tøj ind, men også at gøre danskerne mere engagerede i genbrug og sprede budskabet om, at et par slidte bukser kan gøre en masse gavn for udsatte mennesker i hele verden,” fortæller Marie Neumann, der er projektmedarbejder hos Røde Kors.

Smid Tøjet-motion og belønningskaffe

I Hovedstaden var kampagnen synlig ved flere forskellige events.

Der blev svedt igennem til Smid Tøjet løbet.

D. 7/5 fik omkring 200 motionister sved på panden, da de deltog i Smid Tøjet-løbet, og d. 16/5 gav genbrugsvirksomheden Tradono en gratis kop kaffe på Nørreport St., hvis man donerede en pose med brugt tøj.

Genbrugsbutikken i Vestergade kastede sig også ind i tøjkampen. Her arrangerede de frivillige i samarbejde med Ungdommens Røde Kors Smid Tøjet-zumba, genbrugs-makeover, og der var fint besøg af Røde Kors’ præsident Hanna Line Jakobsen, der åbnede den festlige dag. Man behøvede dog ikke at tage til hverken motionsløb eller zumbadans for at give sit brugte tøj videre:

”Der har været sat 31 ekstra tøjcontainere op centrale steder i København, blandt andet på Rådhuspladsen og Dronning Louises Bro. Her har vi normalt ikke tilladelse til at have containere stående, og det er helt ekstraordinært, at vi har fået lov til det,” fortæller Henrik Johansen, der er kommerciel konsulent hos Røde Kors Hovedstaden.

Læs mere om de 14 genbrugsbutikker i Røde Kors Hovedstaden her!

Han beretter, at Danmarks største tøjindsamling lokalt set er gået lige så godt som sidste år. Han har særligt bidt mærke i de mange positive kommentarer fra de frivillige i Hovedstadens 13 genbrugsbutikker:

”Der er mange, der har sagt til mig, at de er ekstra stolte over kampagnen i år. Den seriøsitet der har været omkring kampagnen, blandt andet med TV2’s programmer, gør folk rigtig glade,” siger Henrik Johansen.

Tøj bliver til penge, som bliver til nødhjælp

Det er egentlig meget simpelt, genbrugsregnestykket.

Der blev doneret masser af godt tøj til butikken i Vestergade.

Det donerede tøj, som alligevel ligger bagerst i skabet og aldrig passer ind i nogen outfits, bliver til penge, som senere kommer de mest sårbare til gavn.

”Tøjet bliver sorteret af Røde Kors’ cirka 8.000 butiksfrivillige herhjemme. De får tøjet til at fremstå bedst muligt, med det formål at sælge det herhjemme, så der ikke skal bruges ressourcer på at transportere det ud af landet,” fortæller Marie Neumann. Hun fortsætter:

”Det tøj, der ikke bliver solgt i Danmark, sælges videre til opkøbere i udlandet. På den måde kan Røde Kors stadig sikre, at der kommer indtægter, og de er vigtige. Overskuddet fra salget går nemlig til mennesker, der virkelig har brug for det – både ensomme og sårbare herhjemme og mennesker på flugt i katastrofeområder ude i verden.”

7.000 tons tøj

Hvert år modtager og sorterer Røde Kors cirka 7.000 tons brugt tøj. Det donerede genbrugstøj gav i 2016 et overskud på 63,1 millioner kroner til hjælpearbejdet, mens det tal året før var 57,3 millioner kroner.

Af sidstnævnte beløb gik otte millioner til det sociale arbejde herhjemme. Ud over sociale projekter i Danmark går pengene til katastrofe- og nødhjælp i over 20 lande rundt om i verden, heriblandt Syrien, Somalia og Nepal.

Vil du være frivillig i vores helt nye butik på Christianshavn, der åbner d. 20/6? Læs mere her!

Røde Kors har beregnet, at salget af ti kilo tøj kan give mad til to børn hver dag i mere end en måned. Og værdien af otte stykker genbrugstøj gør Røde Kors i stand til at give seks tæpper til en familie på flugt.

Smid Tøjet-kampagnen er slut for denne gang, men tøjindsamlingen og nødhjælpen kører fortsat på fuld drøn – og det bliver den ved med.

Netværkshuset Nørrebro fejrer nye åbningstider på fredag

Fra nu af vil Netværkshuset Nørrebro fast have åbent om fredagen fra kl. 16 – 21. Det bliver fejret fredag d. 2/6 med en hyggelig dag, hvor alle er inviteret.

Hvis du har brug for at komme mere ud og få udbygget dit netværk, kan du fremover fast komme forbi Netværkshuset Nørrebro om fredagen. Huset har hidtil haft åbent hver anden lørdag og søndag, men fra nu af er der også åbent hver fredag fra kl. 16 – 21.

Det bliver fejret med manér fredag d. 2/6, hvor alle er inviteret. Du kan blandt andet prøve kræfter med fem-kamp, den alternative behandlingsform NADA (akupunktur) og senere på aftenen bliver der tændt op i grillen. Husk at følg Netværkshuset Nørrebro på Facebook.

Se det fulde program her!

Fast bevilling til Netværkshuset Kastruplund giver ro og glæde

Netværkshuset Kastruplund har fået den dejlige nyhed, at Tårnby Kommune fremadrettet bevilger et fast, årligt tilskud til huset. Vi har talt med den daglige leder Simone Mai Päevatalu om den glædelige udvikling og om drømmene for fremtiden.

Af Nikolaj Callesen

Siden maj 2014 har Røde Kors Hovedstaden drevet Netværkshuset Kastruplund i Kastrup, og heldigvis vil huset nu fortsætte med at eksistere. Det står klart, efter at Tårnby Kommune dette forår har besluttet at erstatte den oprindelige 3-årige forsøgsordning med et fast, årligt tilskud.

Tanja og Pawel er glade for at komme i Netværkshuset Kastruplund

Den nyhed har naturligvis skabt glæde hos den daglige leder af huset, Simone Mai Päevatalu, der her forklarer, hvad husets fokus og formål er:

”Kastruplund er et netværkshus og et mødested for de 20-65 årige, som savner flere relationer i deres liv. Alle borgere i den aldersgruppe er meget velkomne, hvis de har lyst til at udbygge deres netværk, indgå i nye relationer og på den måde har lyst til at forandre deres liv,” siger hun.

Hver dag er forskellig i Netværkshuset Kastruplund, fordi rammerne bliver fyldt ud af ansatte, frivillige og brugere i fællesskab. På den måde er brugerne aktive medskabere af indholdet på en typisk dag, uge eller årstid.

Læs mere om Netværkshuset Kastruplund her

”Huset skaber sig selv,” forklarer Simone og fortsætter: ”Vores aktiviteter og program er i høj grad præget af brugernes egne ideer. På den måde er vi et meget levende sted.”

Blandt husets faste aktiviteter er mindfulness, walk and talk, unge klub, fælles frokost og meget andet. Herudover arrangeres en række fælles udflugter i Københavnsområdet med forskelligt indhold.

Omkring 250 borgere har i større eller mindre grad deres gang i Kastruplund. Nogle kommer et par gange i måneden, og nogle kommer forbi alle de dage huset har åbent.

Fra opsøgende arbejde til forankring i lokal miljøet

I de tre år med forsøgsordningen er det gået stærkt. I starten var de ansatte nødt til at lave et stort stykke opsøgende arbejde, men det er ikke længere nødvendigt, forklarer Simone:

”De forskellige kommunale institutioner er rigtig gode til at informere borgerne om Netværkshuset Kastruplund. Det betyder, at mange finder os – også i livssituationer hvor netop et godt netværk er vigtigt: Det kan være mennesker, der er ramt af skilsmisse, har haft problemer med misbrug, arbejdsløshed eller andre, der på den ene eller anden måde ønsker at tage et aktivt skridt for at bryde med ensomhed,” siger Simone.

Her kan du læse en artikel om sidste års julefest i Netværkshuset Kastruplund

Om sommeren sker der altid hyggelige ting i Netværkshuset Kastruplund – eksempelvis loppemarkeder som på billedet.

Samtidig er Kastrup også et meget lokalt samfund, og nyheden om huset har allerede forplantet sig solidt i byen.

”Mange brugere fortæller videre om huset til venner og bekendte, og på den måde er der i dag en stor søgning til de aktiviteter, som vi tilbyder,” forklarer Simone.

Flere frivillige i fremtiden

Lige nu er der særligt én ting, der er vigtig for Netværkshuset Kastruplund, og det er at tiltrække flere frivillige:

”Lige nu koncentrerer vi os fuldt ud om at involvere flere frivillige i det daglige arbejde. Vi har et stigende antal brugere, og vi har brug for flere frivillige til at være tovholdere i hverdagen. Brugerne bidrager i høj grad til indholdet i hverdagen, og de frivillige sørger eksempelvis for, at huset har åbent og er ansvarlige for at igangsætte dagens aktiviteter.”

Her kan du se en video om Netværkshuset Kastruplund

I Kastruplund kan Simone afslutningsvis berette om en flok glade og lettede brugere ovenpå den gode nyhed:

”Bevillingen betyder først og fremmest, at der kommer ro på. Der er nu ro til at fortsætte det daglige arbejde, men der er også blevet skabt en masse gejst, som vi skal bruge til at planlægge fremtidige arrangementer og aktiviteter og udvikle huset til glæde for brugerne,” fortæller Simone, der også løfter sløret for nogle af drømmene for huset:

”Vi vil gerne udvikle på vores fysiske rammer og kunne holde åbent forskellige aftener og i weekender. Lige nu glæder vi os dog først og fremmest over den ro, vi har fået til at fortsætte med at være et aktivt hus og et godt, rummeligt netværk i lokalsamfundet i Kastrup,” fortæller hun.

D. 6. juni kl. 16-18 er der infomøde i Kastruplunds lokaler for nye frivillige, og hvis du vil med, bedes du kontakte Simone på simone.paevatalu@rodekors.dk.

Gavebutikken på Christianshavn søger frivillige – vil du være med?

Netop nu søger Røde Kors Hovedstaden frivillige til en ny og spændende gavebutik på Christianshavn, som slår dørene op d. 20. Juni. Læs meget mere her.

I stueetagen i denne fine ejendom på Christianshavn åbner Røde Kors Hovedstaden snart den 14. Røde Kors butik i hovedstaden.

Butikken kommer til at sælge udvalgte genbrugsfund inden for brugskunst, bolig- og køkkenudstyr, nips og lækre accessories. Overskuddet vil gå til Røde Kors’ arbejde for udsatte og sårbare mennesker både i hovedstaden og den store, vide verden.

Gavebutikken på Christianshavn vil blive ledet og drevet af frivillige – og det er her, du kommer ind i billedet! Opgaverne i butikken er mangfoldige, og du vil få mulighed for at prøve kræfter med alt fra servicering af kunder, opsætning af varer til modtagelse af donationer og lagerstyring.

Er det dig, vi står og mangler?

Så kom med til vores næste infomøde i den nye, fine butik på Torvegade 38 tirsdag d. 30. Maj kl. 10:00-11:30

Klik her og tilmeld dig til infomødet!

På infomødet vil du få:

• Et generelt indblik i Røde Kors’ organisation, historie og virke.
  • Et indblik i butikkens nye, spændende koncept og arbejdsopgaver.
  • Mulighed for at drøfte, hvad du ønsker at bidrage med som frivillig i butikken.

Du kan også tilmelde dig ved at kontakte os på telefon 38 33 64 00 eller mail  hovedstaden@rodekors.dk.

Du kan også ansøge om at blive frivillig via dette ansøgningsskema. Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte projektleder Helle Ourø Nielsen hos Røde Kors Hovedstaden på mail rkh.helle.nielsen@rodekors.dk eller telefon 2647 1047.

Vi glæder os til at se dig!