Informationsteamet

Lær om Røde Kors!

Informationsteamet afholder informationsmøder for alle nye frivillige i Røde Kors Hovedstaden. Her bliver de frivillige introduceret til de mange Røde Kors’ aktiviteter, der er i hovedstaden og til de værdier, som Røde Kors’ arbejde bygger på.

Informationsteamets medlemmer er selv frivillige, og sammen planlægger og afvikler de informationsmøder 3 gange om måneden. Møderne afholdes i samarbejde med frivillige fra andre aktiviteter, som præsenterer aktiviteterne og besvarer spørgsmål om deres frivilligområde.

Informationsmødet er en obligatorisk del af at blive frivillig i Røde Kors Hovedstaden.

Er du ny frivillig i Røde kors Hovedstaden, eller overvejer du at blive det, er informationsmødet en god mulighed for at få indblik i vores tilbud, før du beslutter dig for, hvad du gerne vil arbejde med. Det kan også være, du allerede er startet i en aktivitet. I så fald kan du få afdækket, hvad de andre afdelinger arbejder med.

Tilmeld dig et møde

Kommende infomøder

For frivillige

Som frivillig i Informationsteamet  er du være med til at lære nye frivillige om Røde Kors’ historie og værdier. Du starter med at sætte dig ind i alle aktiviteterne i hovedstaden og fortæller om dem. Dernæst lærer du at undervise i Røde Kors’ historie og de 7 principper, som er det værdisæt som al Røde Kors’ arbejde bygger på. Praktisk forberedelse af informationsmøderne er også en del af vores arbejde. Der afholdes tre informationsmøder om måneden af ca. tre timers varighed, typisk tirsdag aften og lørdag formiddag. Det er ikke et krav, at du deltager i dem alle, men du skal regne med at deltage i et møde om måneden.

Er du frivillig i en aktivitet inden for Netværk, Integration eller Ensomhed, er informationsmøderne en god mulighed for at udbrede interessen for din aktivitet blandt nye frivillige. På mødet får du lejlighed til at fortælle om dit arbejde og besvare eventuelle spørgsmål. Du vil skulle deltage i minimum anden halvdel af mødet, hvor deltagerne har mulighed for at stille spørgsmål til husets aktiviteter.

Dine kompetencer

Som frivillig i Informationsteamet skal du være god til at formidle og have lyst til at tale foran en forsamling. Derudover skal du kunne sætte dig ind i hovedstadens mange tilbud og gerne indhente informationer om, hvordan de enkelte aktiviteter foregår. Det kan både ske ved at gennemlæse informationsmaterialer samt ved at tale med aktivitetslederne for de enkelte aktiviteter.

Du behøver ikke have det store kendskab til Røde Kors på forhånd, idet du vil få en grundig introduktion. Ud over selv at deltage i et informationsmøde vil du komme på en introduktionsworkshop, hvor du bliver sat ind i funktionerne i teamet samt arbejdet i Røde Kors, herunder vores indsatsområder, konkrete tilbud og de principper, der udgør Røde Kors’ værdigrundlag.

Vil du høre mere om Informationsteamet eller muligheden for at blive frivillig?

Så kontakt udviklingskonsulent Tina Ingerdahl på telefon 28 92 34 14 eller send en mail til undervisning.rkh@rodekors.dk. Du kan også kontakte Røde Kors Hovedstaden på telefon 38 33 64 00 eller hovedstaden@rodekors.dk.