Cykeltræningen er startet på Frederiksberg

Cykeltræningen hos Røde Kors Hovedstaden er vokset og er fra denne sæson også i Frederiksberg Kommune. Her lærer flygtninge at cykle, hvilket både giver dem en mere fleksibel hverdag, hvor de lettere kan komme rundt i byen, og en mulighed for at få et job.

Af Ida Mehl og Lone Israelsen (foto)

Cykeltræneren Michael indstiller cyklerne, så de passer i højden.

Flygtninge, der bor i Frederiksberg Kommune, kan nu gratis lære at cykle, hvis de ikke mestrer den tohjulede i forvejen.

Røde Kors Hovedstaden og Frederiksberg Kommune er nemlig gået sammen om at tilbyde cykeltræning til alle kommunens flygtninge over 12 år. Kommunen stiller cykler og cykelhjelme til rådighed, og frivillige fra Røde Kors Hovedstaden står for selve cykeltræningen.

Cykeltræning har været en aktivitet i Røde Kors Hovedstaden siden 2004 og findes i forvejen på Nørrebro, Vanløse og Sjælør, og fra april i år også på Frederiksberg. I 2017 lærte 42 frivillige cykeltrænere i alt 132 nye danskere at cykle.

På en solrig tirsdag eftermiddag i april er otte kvinder mødt op på Nordens Plads ved Domus Vista på Frederiksberg for at lære at cykle. De får udleveret cykel og cykelhjelm, som passer til dem, og de er hurtigt ude på cykelbanen og triller afsted i langsomt tempo. De tre cykeltrænere kommer med opmuntrende tilråb og giver gode råd til balance og god holdning på cyklen.

”Der er altid god stemning og mennesker, som gerne vil lære til cykeltræningen. Der er ofte en sprogbarriere, men man kan komme langt med kropssprog og smil”, siger Michael, som er cykeltræner.

Når man bor i Danmark, ses det som et selvfølge, at man kan cykle. Mange nye danskere har dog aldrig prøvet at cykle før, hvilket naturligt er en begrænsning. Samtidig er det at kunne cykle er en forudsætning, når man eksempelvis vil være SOSU-medhjælper i Hovedstaden, og mange kursister bliver del af cykeltræningen af den grund.

“De kan meget mere, end de tror”

Susanne hjælper en kursist med at holde balancen og giver gode råd.

Kvinderne er nu godt i gang med træningen, og ude på banen hjælper træneren Susanne en kvinde, som har problemer med at holde balancen. Hun støtter kursistens skulder, og det giver kvinden trygheden til bruge pedalerne, hvilket frembringer stor begejstring hos begge parter.

Susanne på 55 år er teamleder og frivillig cykeltræner hver tirsdag på Frederiksberg og er med hele sæsonen frem til juni. Hun nyder fællesskabet på holdet og den evige glæde på andres vegne, når kursisterne endelig tør slippe jorden med fødderne, og når det lykkes dem at holde balancen.

“Når kursisterne endelig knækker koden og lærer at cykle, giver det dem endnu mere mod på livet. Vi havde en kursist, som lærte at cykle, og som nu ville give sig i kast med at lære at stå på skateboard og bruge en computer. De finder ud af, at de kan meget mere, end de tror, og vi gør meget ud af at booste deres selvtillid”, siger Susanne.

Godt klædt på

At færdes på de københavnske cykelstier kan som ny i trafikken være en voldsom og ligefrem skræmmende oplevelse. Derfor gør trænerne meget ud af at klæde kursisterne godt på til at kunne færdes i trafikken:

”Kursisterne skal først og fremmest blive trygge ved cyklen og lære at holde balancen. Derefter skal de lære færdselsreglerne, at give tegn når de drejer og stopper osv. Når kursisterne har styr på det, skal de med på en ledsaget cykeltur med en af de frivillige trænere ud i trafikken”, fortæller Susanne.

Kursisten Amina udbryder et hvin, da hun cykler ind i en hæk. Cykeltræneren Michael går hen for at hjælpe hende, men hun har allerede fået cyklen fri fra hækken og cykler frygtløst videre. Hun har i dagens anledning taget knæbeskyttere på, da hun i sidste uge havde et styrt. Amina er fast besluttet på at kunne cykle til sommer, og selvom det kun er hendes tredje gang til cykeltræningen, går der ikke længe, før hun er klar til at lære færdselsreglerne og cykle i trafikken med en cykeltræner.

Tag godt imod de nye cyklister på cykelstien – de har glædet sig til at udforske byen på to hjul.

På trods af sprogbarrieren har Susanne og kursisten Amina det altid sjovt sammen.

Sådan kommer du med til cykeltræningen på Frederiksberg

Tilmelding til kurset sker på cykel.rkh@rodekors.dk.

Cykeltræningen foregår søndage fra kl. 11-13 og tirsdage fra kl. 15:30-17:30. Træningen foregår frem til midt juni. Fra september til november starter efterårssæsonen.

Alle flygtninge fra 12 år og op efter er velkomne.

Undervisningen finder sted på cykellegebanen ved Domus Vista/ Nordens Plads, Sofus Francks Vænge 34A, indkørsel via Valby Langgade/ Den Grønne Sti.

Læs mere om cykeltræningen hos Røde Kors Hovedstaden her.