”Jo flere man kender, jo lykkeligere er man”

I går var Besher Wattar (midt i billedet) frivillig ved Danmark Spiser Sammen-arrangementet i Nørrebrohallen, hvor 400 spiste sammen mod ensomhed.

Af Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Nørrebrohallen summede af liv, musik og samvær i går aftes da Folkebevægelsen mod Ensomhed samlede op mod 400 sjæle til fællesspisning.

En imponerende skare af frivillige, bl.a. 40 fra Røde Kors Hovedstaden, var med til at sørge for, at alt gik glat. Én af dem var 66-årige Besher Wattar.

IMG_1287
Der var næsten fuldt hus, da omkring 400 mennesker blev bespist i Nørrebrohallen af Meyers Madhus.

Han har været frivillig i Røde Kors Hovedstaden i fire år og er bl.a. teamleder for aktiviteten Venskabsfamilier, der matcher flygtninge med danske  familier.

”For mig er det en god og vigtig opgave at hjælpe folk, der er lidt ensomme. Jo flere man kender, jo lykkeligere er man”, siger Besher Wattar.

En af årsagerne til ensomhed i Danmark er, at det kan være krævende at have et socialt liv, mener han:

”Folk har travlt i Danmark, og det kræver mod at møde folk. Måske er man lidt oppe i årene, og børnene er flyttet ud og har fået deres egne familier.  Så er det nemt bare at sidde derhjemme. Derfor er Danmark Spiser Sammen en dejlig ting”, siger Besher Wattar.

”Danskerne forstyrrer ikke hinanden”

Besher Wattar har boet i Danmark i 26 år, men er født og opvokset i Syrien, og her er der en ganske anden kultur, når det kommer til samvær mellem  mennesker og ensomhed, forklarer han:

”I Syrien er forholdet mellem mennesker stærkere. Du bliver tvunget til at være sammen med folk, fordi folk snakker med dig på gaden og i bussen. De kigger på dig og er interesserede i dig. I Danmark respekterer vi hinandens plads, og der er ikke nogen, der forstyrrer hinanden”, siger Besher Wattar og tilføjer:

IMG_1279
Elever fra Den Rytmiske Højskole sørgede for musikken

”Men når man kommer tæt på danskerne og lærer dem at kende – så er de jo rigtig flinke og søde”.

I hele denne uge er der fællesspisninger på tværs af landet. Find et arrangement nær dig – eller opret din egen fællesspisning her.

Kunne du tænke dig at blive pop-up-frivillig og hjælpe til ved arrangementer som Danmark Spiser Sammen? Så skriv et par linjer om dig selv til udviklingskonsulent Ulrik Offersen på rkh.ulrik.offersen@rodekors.dk